HÁZIREND





HÁZIREND
2016.


VÁLI VAJDA JÁNOS ÁLTALÁNOS ISKOLA









Tartalom


















Az Intézmény adatai:

Ø   neve:Váli Vajda János Általános Iskola
Ø   székhelye: Vál, Szent István tér 1.
Ø   alapító szerve: Vál Község Önkormányzata
Ø  fenntartója: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Ø   elérhetőségei:
§  telefon: 22-353-428
§  fax: 22-243-998
§  e-mail: vjaival@gmail.com
§  honlap: iskolaval.blogspot.com
Ezen házirend:
Ø  2011.évi  CXC. törvény a Nemzeti Köznevelésről
Ø  20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

A házirend az iskola törvényes működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a tanulók iskolai közösségi életének megszervezését,
a tanulók jogait és kötelességeit biztosítja.
A házirend hatálya
1.  A Házirend érvényes az iskola valamennyi tanulójára.
2.  A Házirend érvényes az iskola teljes területére, továbbá az iskolai rendezvényeken (pl.: kirándulás, színházlátogatás, táborozás, projektnapok) és egyéb, az iskolai pedagógiai programjának végrehajtása érdekében szervezett programokon.
3.  A Házirend  2016. év április    1-jétől való hatálybelépésétől visszavonásig, illetve módosításáig.

A házirend nyilvánossága

1. A házirend előírásai nyilvánosak, azt minden érintettnek (tanulónak, szülőnek, valamint az iskola alkalmazottainak) meg kell ismernie.
2. A házirend egy-egy példánya megtekinthető
- az iskola nevelői szobájában;
- az iskola honlapján;
- az iskola tantermeiben;(rövidített változata)
3. A házirend egy (rövidített változat) példányát  az iskolába történő beiratkozáskor a szülőnek át kell adni.
4. A házirend előírásairól minden osztályfőnöknek tájékoztatnia kell:
- a tanulókat osztályfőnöki órán;
- a szülőket szülői értekezleten.
5. A házirendről minden érintett tájékoztatást kérhet az iskola igazgatójától, igazgatóhelyettesétől, valamint az osztályfőnököktől a nevelők fogadó óráján vagy - ettől eltérően - előre egyeztetett időpontban.
Az iskola munkarendje
A közoktatási intézménnyel munkavállalói és tanulói jogviszonyban nem állók vagyonbiztonsági okokból csak a kijelölt időben (fogadóóra, szülői ért.,nyílt nap, nyilvános rendezvény,stb.) tartózkodhatnak az épületben.
1. Az iskolában tartózkodó gyermekek felügyeletét az iskola reggel 7.10 órától a tanítás végéig, illetve a tanórán kívüli foglalkozások idejére biztosítja.
2. Az iskolába a tanulóknak reggel 7.30 óra és 7.40 óra között kell megérkezniük. Jó idő esetén a sorakozó az udvaron van, és az ügyeletes tanár engedi be a tanulókat. A hétfői napok közös Himnusz énekléssel kezdődnek.
A késve érkezőket az ügyeletes tanuló/tanár feljegyzi, a reggeli késés szankciót von maga után.
3. A napi munkarendet az órarend és a lentebb szereplő csengetési rend határozza meg.
4. A tanítási órák általában az 1-7. tanórában tartandók, de szervezési okokból megengedhető a nulladik óra is.
5. Az iskola kapuin biztonsági szempontok miatt a kaputelefon segítségével lehet bejutni.
6. Az iskolában a tanítási órák és az óraközi szünetek általános rendje a következő:
1. óra:  7.45 - 8.30
2. óra:  8.40- 9.25
3. óra: 9.40 - 10.25
4. óra: 10.40 - 11.25.
5. óra: 11.35 - 12.20
6. óra: 12.30 - 13.15
7.óra:  13.20-14.05
Az utolsó tanóra után mehetnek a tanulók ebédelni. Az egyéb foglakozások az ebéd után, 14.00 órától 16 óráig tartanak.
7. 7:40 után a tanulók elfoglalják helyüket a tanteremben, elő kell készülniük a tanórára és fegyelmezetten várják  az első óra kezdetét.


Az iskola és a szülő közötti kapcsolattartás legfőbb eszköze az ellenőrző könyv illetve tájékoztató füzet, amely okmány. Ezek bejegyzéseit csak a tanár javíthatja.
A tanuló ellenőrzőjét minden tanítási napon köteles magával hozni, a kapott érdemjegyet beírni-beíratni és a szülővel aláíratni. Egyéb bejegyzéseket a legrövidebb időn belül köteles aláíratni, és ezt az osztályfőnöknek bemutatni.
A tájékoztató füzet 5-szöri jegyzett hiánya ügyeletesi figyelmeztetést von maga után, és beleszámít a szorgalom osztályzatba. További 5 alkalom esetén a következő figyelmeztetési fokozat lép életbe. A tájékoztató füzet hivatalos irat, rongálása tilos.
1. A tanulókat az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális tudnivalókról
Ø  az iskola igazgatója
o   a diákközgyűlésen tanévenként legalább egy alkalommal,
o   az iskolai hirdetőtáblákon
Ø  az osztályfőnökök folyamatosan tájékoztatják.
2. A tanulót és a tanuló szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a nevelők folyamatosan szóban és a tájékoztató füzeten (ellenőrző könyvön)/ e-naplón keresztül írásban tájékoztatják.  Alsó tagozatban az osztálytanító, ill. az osztályban tanító tanár, és utasításukra a tanuló tesz bejegyzéseket a tájékoztató füzetbe, felső tagozaton a tájékoztató füzet vezetése a tanuló kötelessége.
A tájékoztató füzet (ellenőrző könyv) elveszítése,  megrongálása esetén a tanulót osztályfőnöki figyelmeztetésben kell részesíteni.   Pótlása anyagi kötelezettséggel jár.
3. Egyéb tájékozódási lehetőség: amennyiben lehetőség van, elektronikus naplón keresztül történik.
Az elektronikus naplóba az adatokat digitális úton viszik be az iskola vezetői, tanárai és az iskolatitkár. Az adatok tárolása  az elektronikus napló szerverén történik. A digitális napló elektronikus úton tárolja a tanulók adatait, osztályzatait, a tanítási órák tananyagát, a hiányzókat, valamint a tanulókkal kapcsolatos intézkedéseket, a szülők értesítését.
Féléves gyakorisággal kell kinyomtatni a tanulók által elért félévi, év végi eredményeket, a tanulók igazolt és igazolatlan óráit, a tanulói záradékokat. Félévkor a tanuló előbb felsorolt adatait tartalmazó kivonatot ki kell nyomtatni, azt az osztályfőnöknek alá kell írnia, az iskola körbélyegzőjével le kell pecsételni, a kinyomtatott iratot pedig át kell adni a tanulónak vagy a szülőnek. 
Eseti gyakorisággal kell kinyomtatni a tanuló által elért eredményeket, az igazolt és igazolatlan órák számát, a záradékokat tartalmazó iratot iskolaváltás vagy a tanulói jogviszony más megszűnésének eseteiben.
A szülők saját gyermekük naplóbejegyzéseihez szeptember első két hetében kapnak hozzáférési (olvasási) jogot. Az elvesztett jelszót az arra kijelölt pedagógusnak jelzi, mely pótlásáról az adott pedagógus gondoskodik a jelzéstől számított tíz munkanapon belül.
4. A tanulók a jogszabályokban, valamint az iskola belső szabályzataiban biztosított jogaiknak az érvényesítése érdekében szóban vagy írásban, közvetlenül vagy választott képviselőik, tisztségviselők útján az iskola igazgatóságához, az osztályfőnökükhöz, az iskola nevelőihez, a diákönkormányzathoz fordulhatnak.
5. A tanulók kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban, egyénileg vagy választott képviselőik, tisztségviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával, nevelőivel, a nevelőtestülettel. 

A tanuló jogainak gyakorlása során nem sértheti társai és a közösség jogait.
A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló szabályok

Ø  óvja saját és társai testi épségét, egészségét;
Ø  elsajátítsa és alkalmazza az egészségét és a biztonságát védő ismereteket;
Ø  betartsa, és igyekezzen társaival is betartatni az osztályfőnökétől, illetve a nevelőitől hallott, a balesetek megelőzését szolgáló szabályokat;
Ø  azonnal jelentse az iskola valamelyik dolgozójának, ha saját magát, társait vagy másokat veszélyeztető helyzetet, tevékenységet, illetve valamilyen rendkívüli eseményt (pl.: katasztrófát, tüzet, robbantással történő fenyegetést) vagy balesetet észlel;
Ø  azonnal jelentse az iskola valamelyik nevelőjének - amennyiben ezt állapota lehetővé teszi -, ha rosszul érzi magát, vagy, ha megsérült;
azonnal jelentse, ha társát vagy őt bántalmazták
Ø  megismerje az épület kiürítési tervét, és részt vegyen annak évenkénti gyakorlatában;
Ø  rendkívüli esemény (pl.: természeti katasztrófa, tűz, robbantással történő fenyegetés) esetén pontosan betartsa az iskola felnőtt dolgozóinak utasításait, valamint az épület kiürítési tervében szereplő előírásokat.
Ø  A felügyelő pedagógus által egészségvédelmi vagy balesetmegelőzési céllal adott utasításokat maradéktalanul végrehajtsa, betartsa.
Ø  A tantermekben elhelyezett készülékeket tanulók nem kapcsolhatják be, nem működtethetik önállóan, csakis tanári engedéllyel.
Ø   A nevelési-oktatási intézményben, továbbá a nevelési-oktatási intézményen kívül a tanulók részére szervezett rendezvényeken tilos az egészségre káros élvezeti cikkek árusítása, fogyasztása, ide sorolva az alkoholt, rágógumit és az energiaitalokat  is.

Ø   a tanuló a tornateremben csak pedagógus felügyeletével tartózkodhat – kivéve az órához kapcsolódó átöltözést;
Ø  a sportfoglalkozásokon a tanulóknak - az utcai (iskolai) ruházat helyett - sportfelszerelést (pl.: tornacipő, edzőcipő, fehér színű póló vagy trikó, sötét színű tornanadrág vagy tornadressz, fehér zokni,melegítő) kell viselniük;
Ø  a sportfoglalkozásokon a tanulók nem viselhetnek karórát, gyűrűt, nyakláncot, lógó fülbevalót; és semmilyen más függeléket, amelyet a foglalkozást vezető pedagógus balesetveszélyesnek ítél. ezen tárgyakért az iskola felelősséget nem vállal.

Az intézményben – ide értve az iskola udvarát, és a bejáratok előtti 5 méter sugarú területrészt a tanulók, a munkavállalók és az intézménybe látogatók nem dohányozhatnak. A dohányzás tilos! Az intézményben és az iskolán kívül tartott iskolai rendezvényeken a dohányzás és az egészségre káros élvezeti cikkek fogyasztása mindenki számára tilos !

5. A tanulók rendszeres egészségügyi felügyeletét és ellátását az intézményben iskolaorvos, fog-szakorvos és iskolai védőnő biztosítja.
A tanulói jogok

A tanuló joga, hogy :
Ø  javaslataival részt vegyen a Házirend összeállításában,
Ø    az iskolai közösség életének kérdéseiben véleményével, javaslataival a nevelőtestülethez fordulhat osztályfőnökén keresztül,
Ø    egyéni problémáival, kérdéseivel az iskola igazgatójához, diákönkormányzathoz, osztályfőnökéhez fordulhat,
Ø    az emberi méltóság tiszteletben tartása mellett véleményt alkosson, javaslatot tegyen az őt és társait érintő minden kérdésben; kérdéseit, javaslatait meghallgassák, azokra 30 napon belül érdemi választ kapjon,
Ø    választhat és választható legyen a diákközösségekben,
Ø    ismerje nevelői véleményét tanulásáról, magatartásáról, szorgalmáról,
Ø    az iskola helyiségeit, berendezési tárgyait az adott helyiségre meghatározott használati rend szerint használja,
Ø    részt vegyen a vallásának megfelelő hitoktatásban;
Ø    a balesetvédelmi és tűzvédelmi szabályokat megismerje,
Ø    az iskolai étkezést, a napközis, illetve tanulószobai foglalkozást igénybe vegye,
Ø    részt vegyen a diáksportkör munkájában,
Ø    ingyenes vagy kedvezményes étkezést, tankönyvellátást vegyen igénybe, amennyiben erre jogosult.
Ø    az iskolai egészségügyi vizsgálatokon részt vegyen és ellátást kapjon,
Ø    a tanulói jogokat megismerje,
Ø    a személyi és tárgyi feltételek megléte esetén szülői, tanulói és nevelői javaslat alapján létrejött szakkörök munkájában részt vegyen.
Ø    állapotának, személyes adottságának megfelelő megkülönböztetett ellátásban - különleges gondozásban, rehabilitációs célú ellátásban - részesüljön, és életkorától függetlenül a pedagógiai szakszolgálat intézményéhez forduljon segítségért,
Tanulói jogok gyakorlása

Ø    Jogsérelem esetén az iskola tanulója - kiskorú tanuló esetén törvényes képviselője - a törvényben előírt módon az osztályfőnökétől, illetve az iskola vezetőjétől kérhet jogorvoslatot.
Ø    Az iskolai Diákönkormányzat (DÖK) megválasztása tanévenként a Diákközgyűlésen történik.
Ø    Az iskola közösségek életüket érintő bármely kérdésben a diákönkormányzaton (DÖK) keresztül érvényesíthetik jogaikat.
Ø    Az iskola vezetősége az előbbiektől eltérő esetekben is kérheti a diákönkormányzat véleményét.
Ø    A tanulói közösségek álláspontjukat a fennálló jogszabályi rendelkezések szerint alakítják ki, melyhez az iskola minden szükséges feltételt biztosít.
Ø    Minden tanuló – nem megfeledkezve a tisztelettudás és tapintat belső kötelességéről – megkeresheti azon alkalmakat, amikor másokat és a közös munkát nem megzavarva véleményének hangot adhat. Ilyen alkalom lehet a tanárral vagy igazgatóval történő személyes beszélgetés, vagy a tanuló véleményének írásban történő megfogalmazása is.

Ø    Az írásbeli dolgozatok, és szóbeli feleletek eredményeit a diákokkal közlik a szaktanárok, az ellenőrzőbe a diák (3. évfolyamtól) írja be az érdemjegyet.
Ø    A dolgozatot a szaktanár – a megírás után 2 héten belül – kijavítja, és a dolgozatokat kiosztja a tanulóknak.


A diákönkormányzat az iskola diákjainak érdekvédelmi és jogérvényesítő szervezete. A diákönkormányzat véleményt nyilváníthat, javaslattal élhet a nevelési-oktatási intézmény működésével és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdésben. A diákönkormányzat saját szervezeti és működési szabályzata szerint működik. Jogait a hatályos jogszabályok, joggyakorlásának módját saját szervezeti szabályzata tartalmazza. A működéséhez szükséges feltételeket az intézmény vezetője biztosítja a szervezet számára.
 A diákönkormányzat szervezeti és működési szabályzatát a diákönkormányzat készíti el és a nevelőtestület hagyja jóvá. Az iskolai diákönkormányzat élén, annak szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint választott diákönkormányzati vezető illetve az iskolai diákbizottság áll.
A diákönkormányzat tevékenységét a diákmozgalmat segítő tanár támogatja és fogja össze, akit ezzel a feladattal – a diákközösség javaslatára – az igazgató bíz meg határozott, legföljebb ötéves időtartamra. A diákönkormányzat minden tanévben – az iskolai munkarendben meghatározott időben – diákközgyűlést tart, melynek összehívását a diákönkormányzat vezetője kezdeményezi. A diákközgyűlés napirendi pontjait a közgyűlés megrendezése előtt 15 nappal nyilvánosságra kell hozni.
A diákönkormányzat szervezeti és működési szabályzatát az intézmény belső működésének szabályai között kell őrizni. A diákönkormányzat az iskola helyiségeit, az iskola berendezéseit – az igazgatóhelyettessel való egyeztetés után – jelen szabályzat 5.8 fejezetében írottak szerint – szabadon használhatja.
A diákönkormányzat véleményét – a hatályos jogszabályok szerint – be kell szerezni
     az iskolai SZMSZ jogszabályban meghatározott rendelkezéseinek elfogadása előtt,
     a tanulói szociális juttatások elosztási elveinek meghatározása előtt,
     az ifjúságpolitikai célokra biztosított pénzeszközök felhasználásakor,
     a házirend elfogadása előtt
A jogszabály által meghatározott véleményeztetésen felül az intézmény nem határoz meg olyan ügyeket, amelyekben a döntés előtt kötelező kikérni a diákönkormányzat véleményét.


Az iskola minden tanulójának kötelessége hogy:

Ø    betartsa az iskolai házirendet, az intézmény szabályzatainak rendelkezéseit,
Ø    tartsa tiszteletben az intézmény vezetőit, pedagógusait, alkalmazottait és tanulótársait, emberi méltóságukat, jogaikat ne sértse,  viselkedjen kulturáltan, védje a kisebbeket,
Ø    tanárait, társait, az iskola dolgozóit a napszaknak megfelelően köszöntse iskolán kívül is,
Ø    tartsa be a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások rendjét,
Ø    tartsa be az iskola helyiségeinek és az iskola környékének rendjét, ne szemeteljen, ügyeljen a tisztaságra,
Ø    a balesetvédelmi és tűzvédelmi szabályokat betartsa,
Ø    óvja saját és társai testi épségét, jelentse az ügyeletes pedagógusnak vagy a közelben tartózkodó felnőttnek, ha veszélyes helyzetet, balesetet észlel,
Ø    részt vegyen a tanórákon, a kötelező, és az adott tanévben általa választott foglalkozásokon,
Ø    rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással tegyen eleget  - képességeinek megfelelően - tanulmányi kötelezettségének,
Ø    képességeinek megfelelően, figyelemmel és tevékenyen vegyen részt a tanítási órákon és foglalkozásokon.
Ø    érdemjegyeit naprakészen vezesse ellenőrzőjében a pedagógus irányításával,
Ø    ellenőrzőjét és a tanuláshoz szükséges felszerelését minden nap magával hozza  az iskolába, az ellenőrző könyvbe került bejegyzéseket szüleivel aláírassa ,
Ø    ellenőrző könyvét, tájékoztató füzetét megóvja, megfelelő állapotban tartsa,
Ø    az előírásoknak megfelelően kezelje a rábízott iskolai eszközöket, óvja a berendezési tárgyakat;
Ø    védje az iskola felszereléseit, létesítményeit, a kulturált környezetet,
Ø    a tanuláshoz szükséges fegyelmezett magatartást tanúsítson.
Ø    az iskolai munkához szükséges felszerelést magával hozza,
Ø    segítse intézményünk feladatainak teljesítését, hagyományainak ápolását és továbbfejlesztését,
Ø    védje saját és társai egészségét
Ø    hetesi, felelősi, egyéb megbízatásainak, kötelezettségeinek tegyen eleget, a nevelői utasításoknak megfelelően
Ø   a számára előírt, vagy önként vállalt határidőket betartsa;
Ø    étkezzen kulturáltan,ügyeljen az ebédlő rendjére;
Ø    az iskolában tiszta, ápolt, kulturált külsővel, a helyhez, alkalomhoz illő, időjárásnak megfelelő öltözékben jelenjen meg,
Ø    az iskolai ünnepélyeken ünnepélyes, az alkalomhoz illő, egységes jellegű ruhában jelenjen meg! (Fiúk fehér inget, sötét nadrágot (nem farmer), alkalmi cipőt, a lányok fehér blúzt, fekete szoknyát vagy nadrágot és sötét alkalmi cipőt  viseljenek, valamint az iskola jelképét.)
Ø    az iskolai foglalkozásokon tanítási időben tilos a smink,a festett zselézett ill. extrém hajviselet, körömlakk, piercing használata, valamint a kirívó öltözködés.
Ø    kérjen engedélyt osztályfőnökétől vagy az ügyeletes tanártól, ha tanítási idő alatt az iskolát rendkívüli ok miatt  szeretné elhagyni.
Ø    Az iskola által szervezett, a pedagógiai program végrehajtásához kapcsolódó iskolán kívüli rendezvényeken az iskola tanulóitól a Házirendben foglaltaknak megfelelő, kulturált magatartást várunk el.
A tanulók feladatai saját környezetük rendben tartásában, a tanítási órák, az iskolai rendezvények előkészítésében

1. Az iskola épületeit, helyiségeit rendeltetésüknek megfelelően kell használni. Az iskola helyiségeinek használói felelősek:
Ø    az iskola tulajdonának megóvásáért, védelméért,
Ø    az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért,
Ø    a tűz- és balesetvédelmi, valamint a munkavédelmi szabályok betartásáért,
Ø    az iskola szervezeti és működési szabályzatában, valamint a házirendben megfogalmazott előírások betartásáért.
2. Minden tanuló feladata, hogy az iskola rendjére, tisztaságára vigyázzon, ne szemeteljen, erre társait is figyelmeztesse, maga és társai után az iskola udvarán és helyiségeiben rendet hagyjon. Ennek érdekében:
Ø    az iskola épületében a tanulók számára a váltócipő használata kötelező,
Ø    az iskolába csak az oktatást szolgáló vagy azzal kapcsolatos eszközöket szabad behozni.
Ø    az iskolában - tanórán kívül - tartózkodva az ügyeletes tanár utasításai szerint kell eljárni
az utolsó tanítási/foglalkozási óra után a tanulóknak el kell hagyniuk az iskola területét
3. Az iskolában az alábbi tanulói felelősök működnek:
Ø    osztályonként alsó tagozat 1-2 évfolyamán, 3-4. és felsőben egy hetes,
Ø    tantárgyi felelősök
Ø    alsóban diákügyeletesek tanítás előtt
4. Az egyes tanórán kívüli iskolai rendezvények előkészítésében, lebonyolításában, lezárásában a rendezvény megszervezéséért felelős tanulóközösség tagjainak közre kell működniük. A tanórán kívüli iskolai rendezvényekért felelős tanulóközösségeket, nevelőket az iskolai munkaterv tartalmazza.

A hetesek kötelességei

A hetesek megbízatása egy-egy hétre szól. A heteseket az osztályfőnök jelöli ki.

Ø    Gondoskodnak a tanterem megfelelő előkészítéséről a tanórákra (tiszta tábla, kréta, tiszta, kulturált környezet, stb.), az órát tartó nevelő utasításai szerint;
Ø    Felügyelik az osztályt a tanár megérkezéséig.
Ø    Az óra elején jelentik a hiányzó tanulók nevét, az esetleges gondokat, rendellenességeket.
Ø    Ha a becsengetés után 5 perccel az órát tartó nevelő még nem érkezett az terembe, megkeresik őt, vagy jelzik az igazgatóhelyettesnek a tanár hiányát.
Ø    Az utolsó óra után az osztályterrmet csak rendet rakva hagyhatják el. Távozáskor lekapcsolják a világítást, bezárják az ablakokat.
Ø    a szünetben a hetes a tanteremben marad és felügyel az osztályterem rendjére;
Ø    a szünetben a termet kiszellőzteti
Ø    a szünetben ha szükséges, a tanulókat az udvarra kiküldik.

 A heteseket munkájuk teljesítésében mindenki köteles segíteni.     

Tantárgyi felelősök

A tantárgyi felelősök kötelességei:

1. Az egyes tanítási órákon - a tanulók önkéntes jelentkezése alapján - különféle tantárgyi felelősök segítik a tanórai munka lebonyolítását
2. A tantárgyi felelősök megbízatásukat mindenkor a szaktanár, tanító utasításai szerint teljesítik.

Vagyonvédelem, anyagi felelősség

A társadalmi tulajdon megbecsülése és védelme, az egyéni tulajdon tiszteletben tartása minden tanulóra nézve kötelező!
A tanuló köteles az iskola vagyontárgyainak; az oktatás során rábízott felszerelési tárgyaknak, taneszközöknek, műszereknek állagát megóvni. A tanuló gondatlan, vagy szándékos károkozása esetén a tanuló szülője a magasabb jogszabályokban előírt módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés pontos mértékét a körülmények figyelembe vételével az iskola igazgatója határozza meg. A kártérítés elmaradása esetén az iskola pert indíthat. A tanuló bizonyítványát tartozás fejében visszatartani nem szabad.




A gyermek, tanuló testi épségének megóvásáról és erkölcsi védelméről való gondoskodás, a nevelési-oktatási intézménybe történő belépéstől a nevelési-oktatási intézmény jogszerű elhagyásáig terjedő időben, továbbá a pedagógiai program részeként kötelező, a nevelési-oktatási intézményen kívül tartott foglalkozások, programok ideje alatt.
Az iskola felügyeletet tanítási időben 16 óráig biztosít, 16 óra előtt a szülő írásbeli kérésére távozhat a tanuló az iskolából.
A nem alanyi jogon járó tankönyvtámogatás elve és elosztásának rendje

A tanulók tankönyvellátását az igazgató által megbízott iskolai dolgozó látja el. Az ingyenes
 tankönyvellátásban részesülő tanulók részére történt támogatás és könyvtári állományban lévő
 kölcsönkönyvek elosztása után esetleg fennmaradó könyvtári kölcsöntankönyvek a rászoruló
 tanulók számára hozzáférhetőek. A tanulók a könyvtárból kikölcsönözhetik.
 Minden kölcsöntankönyvet a kikölcsönzés állapotában, a tanév végén le kell adni. A tankönyv megrongálása esetén, a szülő köteles kártérítést fizetni, illetve a megrongált tankönyvet pótolni!
Az iskolai munkához nem szükséges dolgok behozatala az iskolába

1. A tanulók az iskolába a tanuláshoz szükséges eszközökön, felszerelésen túl más dolgokat (pl. mobiltelefon, laptop, mp3, játékszerek, nagyértékű tanszerek) csak akkor hozhatnak magukkal, ha erre valamelyik nevelő előzetesen  engedélyt ad.
2. Amennyiben a tanuló előzetes engedély vagy bejelentés nélkül hoz az iskolába a tanuláshoz nem szükséges dolgot,vagy nagyértékű tanszert, azért az iskola felelősséget semmilyen formában nem vállal. Az engedéllyel hozott (nagyobb értékű) tárgyat a tanuló köteles az iskolatitkár irodájában levő megőrzőben elhelyezni.
3. Ha a tanuló - engedély nélkül - a tanuláshoz nem szükséges dolgot hoz magával, és azzal bármilyen módon akadályozza az iskolában folyó munkát, zavarja az iskola rendjét, elvonja mások figyelmét, stb, köteles azt felszólításra nevelőjének átadni. Az elvett tárgyat első alkalommal a tanítási nap végén a tanuló kérésére a nevelő saját hatáskörében visszaadhatja, minden további alkalommal azonban csak a szülő veheti azt át. A nagyobb értékű tárgyakat csakis a szülő veheti át. Eseti megítélés alapján az ilyen magatartás fegyelmi szankciót vonhat maga után.
4. A kerékpárhasználatra és  tárolásra vonatkozó szabályok betartása kötelező.
5. Indokolatlanul sok pénzt, értéktárgyakat a tanuló csak saját felelősségére hozhat magával az iskolába.
6. Az iskola területére mobiltelefont, tabletet a tanóra védelme érdekében csak kikapcsolt állapotban szabad bevinni, és érkezéskor a titkárságon le kell adni. A le nem adott mobiltelefont a nevelő elveszi, és az igazgatói irodában adja le, ahol ezek után már csak a szülő veheti át. A tanítás végén a tanuló ugyanott veheti át szabályosan leadott készülékét.
Telefon, tablet használata tanórai feladathoz csak szaktanári engedéllyel
7. A tanuló nem tarthat magánál saját vagy mások testi épségét veszélyeztető tárgyat!
Óraközi szünetek

1. Az óraközi szünetekben az ügyeletes tanár utasításai az irányadóak.
2. A tanulók a folyosón, a tantermekben (kivétel a szaktantermek, tornaterem), jó idő esetén, az udvaron tartózkodhatnak.
4. A tanulók a tornateremben, a szaktantermekben és a szertárakban csak az illetékes tanár jelenlétében tartózkodhatnak(?).
5. A folyosókon a diákoknak kötelessége kulturált magatartást tanúsítani, kerülni minden olyan játékot, amely veszélyezteti saját és a társak testi épségét, vagy kárt okozhat.
6. A második óraközi szünet a tízórai szünet. Ekkor a tanulók a tantermekben étkeznek. Ettől eltérni az ügyeletes nevelő engedélyével lehet.   Iskolarádió működésének idején legfeljebb  2 tanuló tartózkodhat a stúdióban
7. Az óraközi szünetek végén az udvaron tartózkodó tanulóknak sorakozniuk kell, majd az ügyeletes nevelő utasítása szerint az osztálytermekbe kell vonulniuk.
8. A tanár érkezéséig minden tanulónak a teremben a helyén kell tartózkodnia, elő kell készülnie a tanórára. A terem ajtaját nyitva kell tartani.
9. A tanulók hivatalos ügyeiket a titkárságon, vagy a tanári szobában a szünetben intézhetik, más esetekben tanáraikat a tanári szobából kihívathatják, de oda be nem mehetnek engedély nélkül. A hivatalos ügyeket a 3. szünetben a titkárságon intézhetik.
10. A tanári szobákban diák nem tartózkodhat, azonban az igazgatót vagy helyettesét rendkívüli esetben megkeresheti.
12. Az iskola a tanítási szünetekben a hivatalos ügyek intézésére külön ügyeleti rend szerint tart nyitva. Az ügyeleti rendet az iskola igazgatója határozza meg, és azt a szünet megkezdése előtt a szülők, a tanulók és a nevelők tudomására hozza.
13. A tanulók az iskola létesítményeit, helyiségeit csak valamelyik nevelő felügyeletével használhatják. Ez alól felmentést csak az iskola igazgatója adhat. (pl más felnőtt felügyeletével...)
14. Az iskolai rendezvények, klubdélutánok – az előkészítés és rendrakás terhe mellett – az 1-4. évfolyam számára 18 óráig, míg 5-8. évfolyam számára 19 óráig tarthatók.
15.  Az iskolában tilos mindenfajta szerencsejáték űzése és árusítása.
16. A gyerekek hasznos időkitöltése érdekében a tízórais szünet kivételével szabadidős eszközök használata (kosárlabda, ping-pong, csocsó) kizárólag tanári felügyelettel
A tanulók mulasztásának igazolása

Késés

1. Késésnek számít, ha a tanuló reggel 07:40 után lép be az iskolába, vagy becsengetés után érkezik a tanórára.
2. Az egy hónapon belül történt három reggeli késés miatt a tanuló osztályfőnöki figyelmeztetésben részesül.
3. Az óráról elkéső tanuló köteles bemenni az órára!
4. Amennyiben a tanuló elkésik a tanítási óráról, az órát tartó nevelő a késés tényét, a késés idejét, valamint azt, hogy a késés igazoltnak vagy igazolatlannak minősül az osztálynaplóba bejegyzi. Több késés esetén a késések idejét össze kell adni, és amennyiben az eléri a negyvenöt percet, egy tanítási óráról történő hiányzásnak kell minősíteni.
5. Az elkéső tanuló nem zárható ki a tanóráról, foglalkozásról.

Mulasztások igazolása, távolmaradási-, távozási engedélyek


1. A tanuló hiányzását, illetve késését a tanítási órákról, valamint a tanórán kívüli foglalkozásokról igazolni kell.
2. Az igazolást az osztályfőnöknek kell bemutatni, a mulasztó tanuló iskolába jövetelének első napján, de legkésőbb öt tanítási napon belül. Az igazolást lehetőleg az ellenőrző könyvbe kell bevezetni.
3. Családi vagy hivatalos távolmaradás esetén eltávozási engedélyt 3 napról az osztályfőnök, 3 napnál hosszabb távolmaradásról az igazgató adhat.
4. A mulasztás igazoltnak minősül, ha:
Ø  a tanuló - a szülő írásbeli kérelmére - előzetes engedélyt kapott a távolmaradásra.
-            évente legfeljebb három tanítási nap időtartamról - igazolást nyújt be a szülő,
Ø    a tanuló megfelelő orvosi igazolással igazolta távollétét,
Ø  a tanuló hatósági intézkedés, vagy egyéb alapos ok miatt nem tudott kötelezettségének eleget tenni, és ezt igazolni tudja.
5. A hiányzás első napján, a szülő telefonon köteles értesíteni az iskolát a hiányzás okáról és várható időtartamáról.
6. A távolmaradást követő öt munkanapon belül nem igazolt mulasztást igazolatlan mulasztásnak kell tekinteni.
7. CXC. 45 §  A gyermek, tanuló lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes kormányhivatal ellátja a tanköteles tanuló igazolatlan mulasztása esetén a törvény vagy kormányrendelet által feladat és hatáskörébe utalt feladatokat.
8. Amennyiben a tanuló az iskolában tartózkodik, az órarend szerinti foglalkozásról való önkényes távolmaradás fegyelmi vétség, mely minden esetben igazolatlan órát von maga után.
9. A tanuló által vállalt napköziből, szabadidős órákról, szakköri foglalkozásokról, tanulószobáról való késésre és hiányzásra is a fentiek érvényesek.
10. Igazolt hiányzásnak számít, ha iskolai ügy miatt hiányzik a tanuló (versenyek, szereplés, iskola képviselete, nyílt napok-maximum 2).
11. Az igazolatlan mulasztásról az iskola értesíti a tanulót, annak szülőjét, és kéri az igazolás bemutatását. Ha az iskola értesítése eredménytelen maradt, és a tanuló ismételten igazolatlanul mulaszt, az iskola a gyermekjóléti szolgálat közreműködését igénybe véve megkeresi a gyermek szülőjét.
12. Ha a tanuló mulasztása bármely tantárgy tekintetében eléri az éves óraszám 30 %-át, a szaktanár javaslatára a tantestület a további tanulmányok feltételeként osztályozó vizsgát írhat elő.
13. Az a tanuló, akinek egy tanévre vonatkozó összes hiányzása meghaladja a 250 órát (igazolt és igazolatlan), az adott szaktanár döntése alapján osztályozható, vagy osztályozó vizsgát tenni köteles a továbbhaladáshoz.

A tanulók jutalmazása

Kiemelkedő tevékenységért az iskolánk tanulói, közösségei és csoportjai elismerésben, jutalomban részesülhetnek.
Azt a tanulót, aki
Ø  képességeihez mérten folyamatosan jó tanulmányi eredményt ér el,
Ø  összességében négy, vagy annál több tantárgyból javít,
Ø  az osztály, illetve az iskola érdekében kiemelkedő közösségi munkát végez,
Ø  az iskolai, illetve az iskolán kívüli tanulmányi, sport, kulturális stb. versenyeken, vetélkedőkön, vagy előadásokon, bemutatókon vesz részt,
Ø  példamutató magatartást tanúsít
Ø  bármely más módon hozzájárul az iskola jó hírnevének megőrzéséhez és növeléséhez
Ø  az iskola jutalomban részesíti.
1. Az iskolában - a tanév közben - elismerésként a következő dicséretek adhatók:
Ø  szaktanári dicséret,
Ø  napközis nevelői dicséret,
Ø  osztályfőnöki dicséret,
Ø  igazgatói dicséret,
Ø  nevelőtestületi dicséret.
2. Az egész évben példamutató magatartást tanúsító és kiemelkedő tanulmányi és közösségi munkát végzett tanulók a tanév végén:
Ø  szaktárgyi teljesítményért,
Ø  példamutató magatartásért,
Ø  kiemelkedő szorgalomért,
Ø  példamutató magatartásért és kiemelkedő szorgalomért dicséretben részesíthetők.
3. Igazgatói dicséretet kapnak a tanulmányi, sport, városi, kerületi, megyei, országos versenyen elért helyezettek, valamint bármely más területen kiemelkedő teljesítmény nyújtó tanulók.
4. Nevelőtestületi dicséret egyéni elbírálás és a tantestület szavazata alapján, tanév végén adható, és a bizonyítványban megjelenik,
5. Az a nyolcadik osztályos tanuló, aki nyolc éven át kitűnő tanulmányi eredményt ért el nevelőtestületi dicséretet és jutalmat kap, melyet a tanévzáró ünnepélyen az iskola közössége előtt vehet át.
6. A kiemelkedő eredménnyel végzett együttes munkát, az egységes helytállást tanúsító tanulói közösséget csoportos dicséretben és jutalomban lehet részesíteni.
7. A dicséretet írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.

A jutalmazás formái általában:

Ø    könyvjutalom
Ø    oklevél
Ø    egyéb, az iskola lehetőségeinek megfelelően.
A tanulókkal szembeni fegyelmező intézkedések

 Az a tanuló, aki
Ø  tanulmányi kötelezettségeit folyamatosan nem teljesíti,
Ø  vagy a tanulói házirend előírásait megszegi,
Ø  vagy igazolatlanul mulaszt,
büntetésben részesül.
Fegyelmező intézkedés:
Ø                  szóbeli figyelmeztetés,
Ø                  írásbeli elmarasztalások:
·         szaktanári /napközis nevelői /tanulószobás nevelői/ügyeletes tanári figyelmeztetés;
o   osztályfőnöki figyelmeztetés;
o   osztályfőnöki intés;
o   osztályfőnöki megrovás;
o   igazgatói figyelmeztetés;
o   igazgatói intés;
o   igazgatói megrovás;
o   tantestületi megrovás.
Fegyelmi büntetés:

1. Az iskola büntetések kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben a vétség súlyától függően el lehet térni.
2. A tanuló súlyos kötelességszegése esetén a büntetési fokozatok betartásától el kell tekinteni, s a tanulót azonnal legalább az „osztályfőnöki megrovás” büntetésben kell részesíteni. Súlyos kötelességszegésnek minősülnek az alábbi esetek:
Ø    az agresszió, a másik tanuló bántalmazása;
Ø    az egészségre ártalmas szerek (dohány, szeszesital, drog, energiaital) iskolába hozatala, fogyasztása;
Ø    a szándékos károkozás;
Ø    az iskola nevelői és alkalmazottai emberi méltóságának megsértése;
Ø    az iskola területének engedély nélküli elhagyása;
Ø    sorozatos igazolatlan hiányzás;
Ø    ezen túl mindazon cselekmények, melyek a büntető törvénykönyv alapján bűncselekménynek minősülnek.
3. A tanuló súlyos kötelességszegése esetén a tanulóval szemben a magasabb jogszabályokban előírtak szerint fegyelmi eljárás is indítható. A fegyelmi eljárás megindításáról az iskola igazgatója vagy a nevelőtestület dönt.
4. A fegyelmező intézkedést általában a szaktanár vagy az osztályfőnök, fegyelmi büntetést az igazgató és/vagy a tantestület hoz a fegyelmi eljárás során.
5. A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
6. A tanuló gondatlan, vagy szándékos károkozása esetén a tanuló szülője a magasabb jogszabályokban előírt módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés pontos mértékét a körülmények figyelembe vételével az iskola igazgatója határozza meg.
A fegyelmező intézkedések fokozatai:
Ø    megrovás,
Ø    szigorú megrovás,
Ø    áthelyezés az évfolyam másik osztályába,
Ø    áthelyezés másik, azonos típusú iskolába,
Ø    eltiltás az intézmény látogatásától
A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.




A tanulók tantárgyválasztása

1. Az iskola éves munkatervében meghatározza, hogy a tanulók milyen választható (délutáni) foglalkozásokon vehetnek részt.
2. A választott tantárgyak foglalkozásain a részvétel kötelező.
3. Az iskola igazgatója minden tanév májusában az osztályfőnökök közreműködésével értesíti a szülőket és a tanulókat a következő tanévben választható tantárgyakról, az azt tanító nevelőkről.
4. Kiskorú tanuló esetén a szülő, a tizennegyedik életévét betöltött tanuló esetén a szülő és a tanuló közösen minden év május 20-ig írásban adhatja le a  tantárgyválasztással, tanulószobával és egyéb foglalkozásokkal kapcsolatos döntését az osztályfőnöknek.
5. Az iskolába újonnan beiratkozó tanuló, illetve a szülő a beiratkozáskor írásban adhatja le a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését az iskola igazgatójának.
6. A tanuló, illetve a szülő az adott tanév kezdetéig az igazgató engedélyével írásban módosíthatja a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését.

Osztályozó vizsga

Az évfolyamonkénti tantárgyankénti minimum követelményeket a Házirend 1. számú melléklete tartalmazza.
Az osztályozóvizsga időpontja augusztus hónap második fele. A pontos időpontról, a vizsga lefolyásának módjáról az iskola a vizsga időpontja előtt legalább két héttel értesíti az érintetteket levélben, az iskola weblapján, valamint az iskola bejárati ajtaján.
A tanuló által előállított termék, dolog, alkotás vagyoni jogára vonatkozó díjazás szabályai

1. A tanuló jogutódjaként az iskola szerzi meg a vagyoni jogokat minden olyan, a birtokába került dolog felett, amelyet a tanuló állított elő a tanulói jogviszonyából eredő kötelezettségének teljesítésével összefüggésben, illetve a tanulói jogviszonyhoz kapcsolódó, azonban az abból származó kötelezettségekhez nem kötődő feladatok teljesítésekor.
2. A tanulót díjazás illeti meg, ha az iskola a vagyoni jogokat másra ruházza át.
3. Ha az iskola a dologgal kapcsolatos vagyoni jogokat nem szerzi meg, köteles azt - kérelemre - a tanuló részére az iratkezelésre vonatkozó rendelkezések megtartása mellett a jogviszony megszűnésekor visszaadni.
4. Az 1. pontban meghatározott esetben a tanulót megfelelő díjazás illeti meg. A megfelelő díjazásban a tanuló - tizennegyedik életévét be nem töltött tanuló esetén szülője egyetértésével - és a nevelési-oktatási intézmény állapodik meg, ha a vagyoni jog átruházása alkalomszerűen, egyedileg elkészített dologra vonatkozik. A tanítási órák keretében, a tanítási folyamat részeként, rendszeresen, osztály, csoport keretében elkészített dolgok vagyoni jogának átruházása esetén a megfelelő díjazást a teljes oktatási folyamatban részt vevők által végzett tevékenységre megállapítható eredmény (nyereség) terhére kell megállapítani. 

Térítési díj  befizetése, visszafizetése

1. Az iskola pedagógiai programja alapján a térítési díj ellenében folyó oktatást minden tanév elején az iskola munkaterve határozza meg.
2. Az oktatási törvény előírásai alapján, az iskola fenntartója által megállapított szabályok szerint az oktatással összefüggő térítési díjak mértékéről és az esetleges kedvezményekről tanévenként az iskola igazgatója dönt. A döntés előtt kikéri a nevelőtestület és a szülői munkaközösség véleményét.
3. A térítési díjakat minden hó 15. napjáig előre kell befizetni az iskola pénztárosánál. Indokolt esetben a befizetési határidőtől az igazgató engedélye alapján el lehet térni.
4. Az előre befizetett térítési díj visszafizetéséről az iskolatitkár gondoskodik, ha a tanuló tanulói jogviszonya megszűnik, vagy ha az iskolából tartósan egy hónapot igazoltan hiányzik, vagy ha a térítési díjas foglalkozáson önhibáján kívül nem tud részt venni. Az előre befizetett térítési díj visszafizetéséről az iskola igazgatója dönt.
Tanórán kívüli foglalkozások

1. Az iskola a tanulók számára  a tanórai foglalkozások mellett  tanórán kívüli foglalkozásokat szervez, melyek a következők lehetnek
Ø    Napközi otthon, tanulószoba. Ha a szülők igénylik az iskolában tanítási napokon a délutáni időszakban az első-negyedik évfolyamon napközi otthon, az ötödik-nyolcadik évfolyamon tanulószoba működik. A tanítási szünetekben a munkanapokon  elegendő számú jelentkező esetén  összevont napközis csoport üzemel, ha ezt olyan szülők igénylik, akik gyermekük otthoni felügyeletét nem tudják ellátni.
Ø    Diákétkeztetés. A napközi otthonba és a tanulószobai foglalkozásra felvett tanulók napi háromszori étkezésben (tízórai, ebéd, uzsonna) részesülhetnek. Az iskola a hiányzó tanuló étkezési díját a szülőnek csak akkor tudja visszatéríteni, ha a szülő vagy a tanuló az étkezést egy nappal előre lemondja.
Ø    Tehetséggondozó, felzárkóztató és egyéni foglalkozások. Az egyéni képességek minél jobb kibontakoztatását, a tehetséges tanulók gondozását, valamint a gyengék felzárkóztatását az egyes szaktárgyakhoz kapcsolódó tanórán kívüli tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások segítik.
Ø    Szakkörök. A különféle szakkörök működése a tanulók egyéni képességeinek fejlesztését szolgálja. A szakkörök jellegüket tekintve lehetnek művésziek, technikaiak, szaktárgyiak, de szerveződhetnek valamilyen közös érdeklődési kör, hobbi alapján is. A szakkörök indításáról a felmerülő igények és az iskola lehetőségeinek figyelembe vételével május 20-ig kell jelentkezni előzetesen az iskola nevelőtestülete dönt. Szakkör vezetését az iskola igazgatójának megbízása alapján olyan felnőtt is elláthatja, aki nem az iskola dolgozója.
Ø  Versenyek, vetélkedők, bemutatók. A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítik a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek, vetélkedők, melyeket az iskolában évente rendszeresen szervezünk. A legtehetségesebb tanulókat az iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítjük.
Ø   Kirándulások. Az iskola nevelői a nevelőmunka elősegítése céljából az osztályok számára kirándulást szervezhetnek. A tanulók részvétele a kiránduláson önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. Azok a tanulók, akik a tanulmányi kirándulástól távol maradnak, a kirándulás napján az iskolai oktatásban részt kell venniük.
Ø   Múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadáshoz kapcsolódó foglalkozás
Ø   Szabadidős foglalkozások. A tanulók részvétele a szabadidős rendezvényeken önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.
Ø   Iskolai ünnepélyek, megemlékezések. Az iskolai ünnepélyeket és megemlékezéseket az iskola éves munkaterve tartalmazza. Az iskolai ünnepélyeken és megemlékezéseken a részvétel ünneplő ruhában kötelező.
2. A délutáni tanórán kívüli foglalkozásokat az iskola nevelői 14.00 óra és 16.00 óra között szervezik meg. Az ettől eltérő időpontokról a szülőket előre értesíteni kell.
3. A tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés önkéntes. A tanórán kívüli foglalkozásokra a tanulónak az adott tanév elején kell jelentkeznie, és a jelentkezés egy tanévre szól.
4. A tanórán kívüli foglalkozásokról történő távolmaradást is igazolni kell. A tanórán kívüli foglalkozásokról ismételten igazolatlanul mulasztó, vagy fegyelmezetlen, munkát akadályozó tanuló az igazgató engedélyével a foglalkozásról kizárható.
A napközi otthonra és a tanulószobára vonatkozó szabályok

1. A napközi otthonba és a tanulószobai foglalkozásra történő felvétel a szülő kérésére történik.
2. A napközi otthonba, tanulószobára tanévenként előre minden év májusában vagy a tanév elején, illetve első évfolyamon a beiratkozáskor kell jelentkezni. Indokolt esetben a szülő tanév közben is kérheti gyermeke napközi otthoni elhelyezését ill. tanulószobai felvételét.
4. Az iskola a napközi otthonba és a tanulószobára minden hátrányos helyzetű, valamint felügyeletre szoruló tanulót felvesz.
4. A napközis foglalkozások a délelőtti tanítási órák végeztével a csoportba járó tanulók órarendjéhez igazodva kezdődnek és délután 16.00 óráig tartanak.
5. A tanulószobai foglalkozás 14-16 óráig tart
6. A napközis és a tanulószobai foglalkozásról való hiányzást a szülőnek igazolnia kell.
7. A tanuló a napközis vagy a tanulószobai foglalkozásról csak a szülő személyes vagy írásbeli kérelme alapján távozhat el. Rendkívüli esetben szülői kérés hiányában a tanuló eltávozására az igazgató vagy az igazgatóhelyettes engedélyt adhat.

Teremhasználat

A szülők közössége, az iskolai diákkörök, a DÖK térítés nélkül vehetik igénybe az üléseikhez és az igazgató engedélyével szervezett rendezvényeikhez szükséges helyiségeket.
A létesítmény használattal kapcsolatos munkavédelmi, tűzvédelmi és baleset-megelőzési szabályokat mindenki köteles betartani.
Az iskola helyiségeinek magáncélra történő felhasználása a fenntartó által szabályozottan történik.
 A tanulók  magatartásának és szorgalmának értékelési elvei

 A magatartás értékelésének elvei:

  Példás (5) az a tanuló, aki:
Ø  a házirendet betartja;
Ø  a tanórán és a tanórán kívül példamutatóan, rendesen viselkedik;
Ø  kötelességtudó, feladatait teljesíti;
Ø  önként vállal feladatokat és azokat teljesíti;
Ø  tisztelettudó;
Ø társaival, nevelőivel, a felnőttekkel szemben udvariasan, előzékenyen, segítőkészen viselkedik;
Ø  az osztály és az iskolai közösség életében aktívan részt vesz;
Ø  óvja és védi az iskola felszerelését a környezetet;
Ø  nincs írásbeli intője vagy megrovása.
Példás esetén egyhangú vélemény szükséges.

 Jó (4) az a tanuló, aki:
Ø  a házirendet betartja;
Ø  a tanórán vagy a tanórán kívüli foglalkozásokon rendesen viselkedik;
Ø  feladatait a tőle elvárható módon teljesíti;
Ø  feladatokat önként nem, vagy ritkán vállal, de a rábízottakat teljesíti;
Ø  az osztály- vagy az iskola közösség munkájában csak felkérésre, biztatásra vesz részt;
Ø  nincs írásbeli intője vagy megrovása.
 Változó (3) az a tanuló, aki:
Ø  az iskolai házirend előírásait nem minden esetben tartja be;
Ø  a tanórán vagy tanórán kívül többször fegyelmezetlenül viselkedik;
Ø  feladatait nem minden esetben teljesíti;
Ø  előfordul, hogy társaival, a felnőttekkel szemben udvariatlan, durva;
Ø  a közösség, az iskola szabályaihoz nehezem alkalmazkodik;
Ø  igazolatlanul mulasztott;
Ø  osztályfőnöki intője van.
  Rossz (2) az a tanuló, aki:
Ø  a házirend előírásait sorozatosan megsérti;
Ø  feladatait egyáltalán nem, vagy csak ritkán teljesíti;
Ø  magatartása fegyelmezetlen, rendetlen;
Ø  társaival, a felnőttekkel szemben rendszeresen udvariatlanul, durván viselkedik;
Ø  viselkedése romboló hatású, az iskolai nevelést, oktatást akadályozza;
Ø  több alkalommal igazolatlanul mulaszt;
Ø  több szaktanári figyelmeztetést kapott, illetve van osztályfőnöki megrovása vagy  ennél magasabb fokozatú büntetése.

A szorgalomjegyek megállapításának elvei

  Példás (5) az a tanuló, aki
Ø  képességeinek megfelelő, egyenletes tanulmányi teljesítményt nyújt;
Ø  tanulmányi feladatait minden tantárgyból rendszeresen elvégzi;
Ø  a tanórákon aktív, szívesen vállal többlet feladatokat is, és azokat elvégzi;
Ø  munkavégzése pontos, megbízható;
Ø  a tanórán kívüli foglalkozásokon, versenyeken önként részt vesz;
Ø  taneszközei tiszták, rendesek, és ezeket a tanítási órákra mindig elhozza.
  Jó (4) az a tanuló, aki:
Ø  képességeinek megfelelő, viszonylag egyenletes tanulmányi teljesítményt nyújt;
Ø  rendszeresen, megbízhatóan dolgozik;
Ø  a tanórákon többnyire aktív;
Ø  többlet feladatot, tanórán kívüli foglalkozáson vagy versenyeken való részvételt   
önként nem vagy ritkán vállal, de az ilyen jellegű megbízatást teljesíti;
Ø  taneszközei tiszták, rendezettek.
  Változó (3) az a tanuló, akinek
Ø  tanulmányi eredménye elmarad képességeitől;
Ø  tanulmányi munkája ingadozó, a tanulásban nem kitartó, feladatait nem mindig teljesíti;
Ø  felszerelése, házi feladata gyakran hiányzik;
Ø  érdemjegyeit, osztályzatait több tárgyból is lerontja;
Ø  önálló munkájában figyelmetlen, a tanórán többnyire csak figyelmeztetésre,          
felügyelettel dolgozik.
  Hanyag (2) az a tanuló, aki:
Ø  képességeihez mérten keveset tesz tanulmányai fejlődése érdekében;
Ø  az előírt követelményeknek csak minimális szinten felel meg;
Ø  tanulmányi munkájában megbízhatatlan, figyelmetlen;
Ø  feladatait többnyire nem végzi el;
Ø  felszerelése hiányos, taneszközei rendetlenek;
Ø  a tanuláshoz nyújtott nevelői vagy tanulói segítséget nem fogadja el, annak           
ellenszegül;
Ø  félévi vagy év végi osztályzata valamely tantárgyból elégtelen.

A házirend elfogadásának és módosításának szabályai

1. A házirend tervezetét a nevelők, a tanulók és a szülők javaslatainak figyelembevételével az iskola igazgatója készíti el.
2. A házirend tervezetét az osztályok képviselői véleményezik. A diákönkormányzat vezetősége a véleményeket összesíti, és erről tájékoztatja az iskola igazgatóját.
3. A házirend tervezetét megvitatják a nevelők munkaközösségei, és véleményüket eljuttatják az iskola igazgatójához.
4. A házirendet a nevelőtestület fogadja el nevelőtestületi értekezleten, s az a fenntartó jóváhagyásával lép hatályba.
5. Az érvényben levő házirend módosítását - bármely nevelő, szülő vagy tanuló javaslatára, ha azzal egyetért - kezdeményezheti az iskola igazgatója, a nevelőtestület.
6. A házirend módosítását az 1-6. pontban leírt módon kell végrehajtani.