HÁZIREND
2016.
VÁLI
VAJDA JÁNOS ÁLTALÁNOS ISKOLA
Tartalom
Ø
neve:Váli Vajda János Általános Iskola
Ø
székhelye: Vál, Szent
István tér 1.
Ø
alapító szerve: Vál Község Önkormányzata
Ø
fenntartója:
Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Ø
elérhetőségei:
§
telefon:
22-353-428
§
fax:
22-243-998
§
e-mail:
vjaival@gmail.com
§
honlap:
iskolaval.blogspot.com
Ezen házirend:
Ø
2011.évi CXC. törvény a Nemzeti Köznevelésről
Ø
20/2012.
(VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a
köznevelési intézmények névhasználatáról
A Váli
Vajda János Általános Iskola Szervezeti és Működési Szabályzatának
rendelkezései alapján készült.
A házirend az iskola törvényes
működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a
tanulók iskolai közösségi életének megszervezését,
a tanulók jogait és kötelességeit
biztosítja.
1.
A Házirend érvényes az iskola valamennyi tanulójára.
2.
A Házirend érvényes az iskola teljes területére, továbbá az iskolai
rendezvényeken (pl.: kirándulás, színházlátogatás, táborozás,
projektnapok) és egyéb, az iskolai pedagógiai programjának végrehajtása
érdekében szervezett programokon.
3.
A Házirend 2016. év április hó 1-jétől való hatálybelépésétől
visszavonásig, illetve módosításáig.
1. A házirend előírásai nyilvánosak,
azt minden érintettnek (tanulónak, szülőnek, valamint az iskola
alkalmazottainak) meg kell ismernie.
2. A házirend egy-egy példánya
megtekinthető
- az iskola nevelői szobájában;
- az iskola honlapján;
- az iskola
tantermeiben;(rövidített változata)
3. A házirend egy (rövidített
változat) példányát az iskolába történő
beiratkozáskor a szülőnek át kell adni.
4. A házirend előírásairól minden
osztályfőnöknek tájékoztatnia kell:
- a tanulókat osztályfőnöki órán;
- a szülőket szülői értekezleten.
5. A házirendről minden érintett
tájékoztatást kérhet az iskola igazgatójától, igazgatóhelyettesétől, valamint az
osztályfőnököktől a nevelők fogadó óráján vagy - ettől eltérően - előre
egyeztetett időpontban.
A
közoktatási intézménnyel munkavállalói és tanulói jogviszonyban nem állók vagyonbiztonsági okokból csak a
kijelölt időben (fogadóóra, szülői ért.,nyílt nap, nyilvános rendezvény,stb.)
tartózkodhatnak az épületben.
1. Az iskolában tartózkodó gyermekek
felügyeletét az iskola reggel 7.10 órától a tanítás végéig, illetve a tanórán kívüli
foglalkozások idejére biztosítja.
2. Az iskolába a tanulóknak reggel
7.30 óra és 7.40 óra között kell megérkezniük. Jó
idő esetén a sorakozó az udvaron van, és az ügyeletes tanár engedi be a
tanulókat. A hétfői napok közös Himnusz énekléssel kezdődnek.
A késve érkezőket az ügyeletes
tanuló/tanár feljegyzi, a reggeli késés szankciót von maga után.
3. A napi munkarendet az órarend és
a lentebb szereplő csengetési rend határozza meg.
4. A tanítási órák általában az 1-7.
tanórában tartandók, de szervezési okokból megengedhető a nulladik óra is.
5. Az iskola kapuin biztonsági
szempontok miatt a kaputelefon segítségével lehet bejutni.
6.
Az iskolában a tanítási órák és az óraközi szünetek általános rendje a
következő:
1. óra: 7.45 - 8.30
2. óra: 8.40- 9.25
3. óra: 9.40 - 10.25
4. óra: 10.40 - 11.25.
5. óra: 11.35 - 12.20
6. óra: 12.30 - 13.15
7.óra: 13.20-14.05
Az utolsó tanóra után mehetnek a
tanulók ebédelni. Az egyéb foglakozások az ebéd után, 14.00 órától 16 óráig tartanak.
7. 7:40 után a tanulók elfoglalják
helyüket a tanteremben, elő kell készülniük a
tanórára és fegyelmezetten várják az
első óra kezdetét.
Az iskola és a szülő közötti
kapcsolattartás legfőbb eszköze az ellenőrző könyv illetve tájékoztató füzet,
amely okmány. Ezek bejegyzéseit csak a tanár javíthatja.
A tanuló ellenőrzőjét minden
tanítási napon köteles magával hozni, a kapott érdemjegyet beírni-beíratni és a
szülővel aláíratni. Egyéb bejegyzéseket a legrövidebb időn belül köteles
aláíratni, és ezt az osztályfőnöknek bemutatni.
A tájékoztató füzet 5-szöri jegyzett
hiánya ügyeletesi figyelmeztetést von maga után, és beleszámít a szorgalom
osztályzatba. További 5 alkalom esetén a következő figyelmeztetési fokozat lép életbe.
A tájékoztató füzet hivatalos irat, rongálása tilos.
1. A tanulókat az iskola egészének
életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális tudnivalókról
Ø
az
iskola igazgatója
o
a
diákközgyűlésen tanévenként legalább egy alkalommal,
o
az
iskolai hirdetőtáblákon
Ø
az
osztályfőnökök folyamatosan tájékoztatják.
2. A tanulót és a tanuló szüleit a
tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a nevelők folyamatosan
szóban és a tájékoztató füzeten (ellenőrző könyvön)/ e-naplón keresztül írásban
tájékoztatják. Alsó tagozatban az
osztálytanító, ill. az osztályban tanító tanár, és utasításukra a tanuló tesz
bejegyzéseket a tájékoztató füzetbe, felső tagozaton a tájékoztató füzet
vezetése a tanuló kötelessége.
A tájékoztató füzet (ellenőrző
könyv) elveszítése, megrongálása esetén a tanulót
osztályfőnöki figyelmeztetésben kell részesíteni. Pótlása anyagi kötelezettséggel jár.
3. Egyéb tájékozódási lehetőség:
amennyiben lehetőség van, elektronikus naplón keresztül történik.
Az elektronikus naplóba az adatokat
digitális úton viszik be az iskola vezetői, tanárai és az iskolatitkár. Az
adatok tárolása az elektronikus napló
szerverén történik. A digitális napló elektronikus úton tárolja a tanulók
adatait, osztályzatait, a tanítási órák tananyagát, a hiányzókat, valamint a
tanulókkal kapcsolatos intézkedéseket, a szülők értesítését.
Féléves gyakorisággal kell kinyomtatni a tanulók által elért félévi, év
végi eredményeket, a tanulók igazolt és igazolatlan óráit, a tanulói
záradékokat. Félévkor a tanuló előbb felsorolt adatait tartalmazó kivonatot ki
kell nyomtatni, azt az osztályfőnöknek alá kell írnia, az iskola
körbélyegzőjével le kell pecsételni, a kinyomtatott iratot pedig át kell adni a
tanulónak vagy a szülőnek.
Eseti gyakorisággal kell kinyomtatni a tanuló által elért eredményeket,
az igazolt és igazolatlan órák számát, a záradékokat tartalmazó iratot
iskolaváltás vagy a tanulói jogviszony más megszűnésének eseteiben.
A szülők saját gyermekük
naplóbejegyzéseihez szeptember első két hetében kapnak hozzáférési (olvasási)
jogot. Az elvesztett jelszót az arra kijelölt pedagógusnak jelzi, mely
pótlásáról az adott pedagógus gondoskodik a jelzéstől számított tíz munkanapon
belül.
4. A tanulók a jogszabályokban,
valamint az iskola belső szabályzataiban biztosított jogaiknak az érvényesítése
érdekében szóban vagy írásban, közvetlenül vagy választott képviselőik,
tisztségviselők útján az iskola igazgatóságához, az osztályfőnökükhöz, az
iskola nevelőihez, a diákönkormányzathoz fordulhatnak.
5. A tanulók kérdéseiket,
véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban, egyénileg vagy választott
képviselőik, tisztségviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával,
nevelőivel, a nevelőtestülettel.
A
tanuló jogainak gyakorlása során nem sértheti társai és a közösség jogait.
Ø
óvja saját és társai testi épségét,
egészségét;
Ø
elsajátítsa és alkalmazza az
egészségét és a biztonságát védő ismereteket;
Ø
betartsa, és igyekezzen társaival is
betartatni az osztályfőnökétől, illetve a nevelőitől hallott, a balesetek
megelőzését szolgáló szabályokat;
Ø
azonnal jelentse az iskola
valamelyik dolgozójának, ha saját magát, társait vagy másokat veszélyeztető
helyzetet, tevékenységet, illetve valamilyen rendkívüli eseményt (pl.:
katasztrófát, tüzet, robbantással történő fenyegetést) vagy balesetet észlel;
Ø
azonnal jelentse az iskola
valamelyik nevelőjének - amennyiben ezt állapota lehetővé teszi -, ha rosszul
érzi magát, vagy, ha megsérült;
azonnal jelentse, ha társát vagy őt
bántalmazták
Ø
megismerje az épület kiürítési
tervét, és részt vegyen annak évenkénti gyakorlatában;
Ø
rendkívüli esemény (pl.: természeti
katasztrófa, tűz, robbantással történő fenyegetés) esetén pontosan betartsa az
iskola felnőtt dolgozóinak utasításait, valamint az épület kiürítési tervében
szereplő előírásokat.
Ø
A felügyelő pedagógus által
egészségvédelmi vagy balesetmegelőzési céllal adott utasításokat maradéktalanul
végrehajtsa, betartsa.
Ø
A tantermekben elhelyezett
készülékeket tanulók nem kapcsolhatják be, nem működtethetik önállóan, csakis
tanári engedéllyel.
Ø
A nevelési-oktatási intézményben, továbbá a
nevelési-oktatási intézményen kívül a tanulók részére szervezett rendezvényeken
tilos az egészségre káros élvezeti cikkek árusítása, fogyasztása, ide sorolva
az alkoholt, rágógumit és az energiaitalokat is.
Ø
a tanuló a tornateremben csak pedagógus felügyeletével
tartózkodhat – kivéve az órához kapcsolódó átöltözést;
Ø
a
sportfoglalkozásokon a tanulóknak - az utcai (iskolai) ruházat helyett -
sportfelszerelést (pl.: tornacipő, edzőcipő, fehér színű póló vagy trikó, sötét
színű tornanadrág vagy tornadressz, fehér zokni,melegítő) kell viselniük;
Ø
a
sportfoglalkozásokon a tanulók nem viselhetnek karórát, gyűrűt, nyakláncot,
lógó fülbevalót; és semmilyen más függeléket, amelyet a foglalkozást vezető
pedagógus balesetveszélyesnek ítél. ezen tárgyakért az iskola felelősséget nem
vállal.
Az intézményben – ide értve az iskola udvarát, és a
bejáratok előtti 5 méter sugarú területrészt a tanulók, a munkavállalók és az
intézménybe látogatók nem dohányozhatnak. A dohányzás tilos! Az intézményben és
az iskolán kívül tartott iskolai rendezvényeken a dohányzás és az egészségre
káros élvezeti cikkek fogyasztása mindenki számára tilos !
5. A tanulók rendszeres egészségügyi
felügyeletét és ellátását az intézményben iskolaorvos, fog-szakorvos és iskolai
védőnő biztosítja.
A tanuló joga, hogy :
Ø
javaslataival
részt vegyen a Házirend összeállításában,
Ø
az iskolai közösség életének kérdéseiben véleményével,
javaslataival a nevelőtestülethez fordulhat osztályfőnökén keresztül,
Ø
egyéni problémáival, kérdéseivel az iskola igazgatójához,
diákönkormányzathoz, osztályfőnökéhez fordulhat,
Ø
az emberi méltóság tiszteletben tartása mellett véleményt
alkosson, javaslatot tegyen az őt és társait érintő minden kérdésben;
kérdéseit, javaslatait meghallgassák, azokra 30 napon belül érdemi választ
kapjon,
Ø
választhat és választható legyen a diákközösségekben,
Ø
ismerje nevelői véleményét tanulásáról, magatartásáról,
szorgalmáról,
Ø
az iskola helyiségeit, berendezési tárgyait az adott
helyiségre meghatározott használati rend szerint használja,
Ø
részt vegyen a vallásának megfelelő hitoktatásban;
Ø
a balesetvédelmi és tűzvédelmi szabályokat megismerje,
Ø
az iskolai étkezést, a napközis, illetve tanulószobai
foglalkozást igénybe vegye,
Ø
részt vegyen a diáksportkör munkájában,
Ø
ingyenes vagy kedvezményes étkezést, tankönyvellátást vegyen
igénybe, amennyiben erre jogosult.
Ø
az iskolai egészségügyi vizsgálatokon részt vegyen és
ellátást kapjon,
Ø
a tanulói jogokat megismerje,
Ø
a személyi és tárgyi feltételek megléte esetén szülői,
tanulói és nevelői javaslat alapján létrejött szakkörök munkájában részt
vegyen.
Ø
állapotának, személyes adottságának megfelelő
megkülönböztetett ellátásban - különleges gondozásban, rehabilitációs célú
ellátásban - részesüljön, és életkorától függetlenül a pedagógiai szakszolgálat
intézményéhez forduljon segítségért,
Ø
Jogsérelem esetén az iskola tanulója - kiskorú tanuló esetén
törvényes képviselője - a törvényben előírt módon az osztályfőnökétől, illetve
az iskola vezetőjétől kérhet jogorvoslatot.
Ø
Az iskolai Diákönkormányzat (DÖK) megválasztása tanévenként
a Diákközgyűlésen történik.
Ø
Az iskola közösségek életüket érintő bármely kérdésben a
diákönkormányzaton (DÖK) keresztül érvényesíthetik jogaikat.
Ø
Az iskola vezetősége az előbbiektől eltérő esetekben is kérheti
a diákönkormányzat véleményét.
Ø
A tanulói közösségek álláspontjukat a fennálló jogszabályi
rendelkezések szerint alakítják ki, melyhez az iskola minden szükséges
feltételt biztosít.
Ø
Minden tanuló – nem megfeledkezve a tisztelettudás és
tapintat belső kötelességéről – megkeresheti azon alkalmakat, amikor másokat és
a közös munkát nem megzavarva véleményének hangot adhat. Ilyen alkalom lehet a
tanárral vagy igazgatóval történő személyes beszélgetés, vagy a tanuló
véleményének írásban történő megfogalmazása is.
Ø
Az írásbeli dolgozatok, és
szóbeli feleletek eredményeit a diákokkal közlik a szaktanárok, az ellenőrzőbe
a diák (3. évfolyamtól) írja be az érdemjegyet.
Ø
A dolgozatot a szaktanár – a megírás után 2 héten belül –
kijavítja, és a dolgozatokat kiosztja a tanulóknak.
A diákönkormányzat az iskola
diákjainak érdekvédelmi és jogérvényesítő szervezete. A diákönkormányzat
véleményt nyilváníthat, javaslattal élhet a nevelési-oktatási intézmény
működésével és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdésben. A
diákönkormányzat saját szervezeti és működési szabályzata szerint működik.
Jogait a hatályos jogszabályok, joggyakorlásának módját saját szervezeti
szabályzata tartalmazza. A működéséhez szükséges feltételeket az intézmény vezetője
biztosítja a szervezet számára.
A diákönkormányzat szervezeti és működési
szabályzatát a diákönkormányzat készíti el és a nevelőtestület hagyja jóvá. Az iskolai diákönkormányzat élén, annak
szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint választott
diákönkormányzati vezető illetve az iskolai diákbizottság áll.
A diákönkormányzat tevékenységét a
diákmozgalmat segítő tanár támogatja és fogja össze, akit ezzel a feladattal –
a diákközösség javaslatára – az igazgató bíz meg határozott, legföljebb ötéves
időtartamra. A diákönkormányzat minden tanévben – az iskolai munkarendben
meghatározott időben – diákközgyűlést tart, melynek összehívását a
diákönkormányzat vezetője kezdeményezi. A diákközgyűlés napirendi pontjait a
közgyűlés megrendezése előtt 15 nappal nyilvánosságra kell hozni.
A diákönkormányzat szervezeti és
működési szabályzatát az intézmény belső működésének szabályai között kell
őrizni. A diákönkormányzat az iskola helyiségeit, az iskola berendezéseit – az
igazgatóhelyettessel való egyeztetés után – jelen szabályzat 5.8 fejezetében
írottak szerint – szabadon használhatja.
A diákönkormányzat véleményét – a
hatályos jogszabályok szerint – be kell szerezni
●
az
iskolai SZMSZ jogszabályban meghatározott rendelkezéseinek elfogadása előtt,
●
a
tanulói szociális juttatások elosztási elveinek meghatározása előtt,
●
az
ifjúságpolitikai célokra biztosított pénzeszközök felhasználásakor,
●
a
házirend elfogadása előtt
A jogszabály által meghatározott
véleményeztetésen felül az intézmény nem határoz meg olyan ügyeket, amelyekben
a döntés előtt kötelező kikérni a diákönkormányzat véleményét.
Az iskola minden tanulójának
kötelessége hogy:
Ø
betartsa az iskolai házirendet, az intézmény szabályzatainak
rendelkezéseit,
Ø
tartsa tiszteletben az intézmény vezetőit, pedagógusait,
alkalmazottait és tanulótársait, emberi méltóságukat, jogaikat ne sértse, viselkedjen kulturáltan, védje a kisebbeket,
Ø
tanárait, társait, az iskola dolgozóit a napszaknak
megfelelően köszöntse iskolán kívül is,
Ø
tartsa be a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások rendjét,
Ø
tartsa be az iskola helyiségeinek és az iskola környékének
rendjét, ne szemeteljen, ügyeljen a tisztaságra,
Ø
a balesetvédelmi és tűzvédelmi szabályokat betartsa,
Ø
óvja saját és társai testi épségét, jelentse az ügyeletes
pedagógusnak vagy a közelben tartózkodó felnőttnek, ha veszélyes helyzetet, balesetet észlel,
Ø
részt vegyen a tanórákon, a kötelező, és az adott tanévben
általa választott foglalkozásokon,
Ø
rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással tegyen
eleget - képességeinek megfelelően -
tanulmányi kötelezettségének,
Ø
képességeinek megfelelően, figyelemmel és tevékenyen vegyen
részt a tanítási órákon és foglalkozásokon.
Ø
érdemjegyeit naprakészen vezesse ellenőrzőjében a pedagógus
irányításával,
Ø
ellenőrzőjét és a tanuláshoz szükséges felszerelését minden
nap magával hozza az iskolába, az
ellenőrző könyvbe került bejegyzéseket szüleivel aláírassa ,
Ø
ellenőrző könyvét, tájékoztató füzetét megóvja, megfelelő
állapotban tartsa,
Ø
az előírásoknak megfelelően kezelje a rábízott iskolai
eszközöket, óvja a berendezési tárgyakat;
Ø
védje az iskola felszereléseit, létesítményeit, a kulturált
környezetet,
Ø
a tanuláshoz szükséges fegyelmezett magatartást tanúsítson.
Ø
az iskolai munkához szükséges felszerelést magával hozza,
Ø
segítse intézményünk feladatainak teljesítését,
hagyományainak ápolását és továbbfejlesztését,
Ø
védje saját és társai egészségét
Ø
hetesi, felelősi, egyéb megbízatásainak, kötelezettségeinek
tegyen eleget, a nevelői utasításoknak megfelelően
Ø
a számára előírt, vagy önként vállalt határidőket betartsa;
Ø
étkezzen kulturáltan,ügyeljen az ebédlő rendjére;
Ø
az iskolában tiszta, ápolt, kulturált külsővel, a helyhez,
alkalomhoz illő, időjárásnak megfelelő öltözékben jelenjen meg,
Ø
az iskolai ünnepélyeken ünnepélyes, az alkalomhoz illő,
egységes jellegű ruhában jelenjen meg! (Fiúk fehér inget, sötét nadrágot (nem
farmer), alkalmi cipőt, a lányok fehér blúzt, fekete szoknyát vagy nadrágot és
sötét alkalmi cipőt viseljenek, valamint
az iskola jelképét.)
Ø
az iskolai foglalkozásokon tanítási időben tilos a smink,a
festett zselézett ill. extrém hajviselet, körömlakk, piercing használata,
valamint a kirívó öltözködés.
Ø
kérjen engedélyt osztályfőnökétől vagy az ügyeletes
tanártól, ha tanítási idő alatt az iskolát rendkívüli ok miatt szeretné elhagyni.
Ø
Az iskola által szervezett, a pedagógiai program
végrehajtásához kapcsolódó iskolán kívüli rendezvényeken az iskola tanulóitól a
Házirendben foglaltaknak megfelelő, kulturált magatartást várunk el.
A tanulók feladatai saját környezetük rendben tartásában, a
tanítási órák, az iskolai rendezvények előkészítésében
1. Az iskola épületeit, helyiségeit
rendeltetésüknek megfelelően kell használni. Az iskola helyiségeinek használói
felelősek:
Ø
az iskola tulajdonának megóvásáért, védelméért,
Ø
az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért,
Ø
a tűz- és balesetvédelmi, valamint a munkavédelmi szabályok
betartásáért,
Ø
az iskola szervezeti és működési szabályzatában, valamint a
házirendben megfogalmazott előírások betartásáért.
2. Minden tanuló feladata, hogy az
iskola rendjére, tisztaságára vigyázzon, ne szemeteljen, erre társait is
figyelmeztesse, maga és társai után az iskola udvarán és helyiségeiben rendet
hagyjon. Ennek érdekében:
Ø
az iskola épületében a tanulók számára a váltócipő
használata kötelező,
Ø
az iskolába csak az oktatást szolgáló vagy azzal kapcsolatos
eszközöket szabad behozni.
Ø
az iskolában - tanórán kívül - tartózkodva az ügyeletes
tanár utasításai szerint kell eljárni
az utolsó tanítási/foglalkozási óra
után a tanulóknak el kell hagyniuk az iskola területét
3. Az iskolában az alábbi tanulói
felelősök működnek:
Ø
osztályonként alsó tagozat 1-2 évfolyamán, 3-4. és felsőben
egy hetes,
Ø
tantárgyi felelősök
Ø
alsóban diákügyeletesek tanítás előtt
4. Az egyes tanórán kívüli iskolai
rendezvények előkészítésében, lebonyolításában, lezárásában a rendezvény
megszervezéséért felelős tanulóközösség tagjainak közre kell működniük. A
tanórán kívüli iskolai rendezvényekért felelős tanulóközösségeket, nevelőket az
iskolai munkaterv tartalmazza.
A
hetesek megbízatása egy-egy hétre szól. A heteseket az osztályfőnök jelöli ki.
Ø
Gondoskodnak a tanterem megfelelő előkészítéséről a tanórákra
(tiszta tábla, kréta, tiszta, kulturált környezet, stb.), az órát tartó nevelő
utasításai szerint;
Ø
Felügyelik az osztályt a tanár megérkezéséig.
Ø
Az óra elején jelentik a hiányzó tanulók nevét, az esetleges
gondokat, rendellenességeket.
Ø
Ha a becsengetés után 5 perccel az órát tartó nevelő még nem
érkezett az terembe, megkeresik őt, vagy jelzik az igazgatóhelyettesnek a tanár
hiányát.
Ø
Az utolsó óra után az osztályterrmet csak rendet rakva
hagyhatják el. Távozáskor lekapcsolják a világítást, bezárják az ablakokat.
Ø
a szünetben a hetes a tanteremben marad és felügyel az
osztályterem rendjére;
Ø
a szünetben a termet kiszellőzteti
Ø
a szünetben ha szükséges, a tanulókat az udvarra kiküldik.
A heteseket munkájuk teljesítésében mindenki
köteles segíteni.
A tantárgyi felelősök kötelességei:
1. Az egyes tanítási órákon - a
tanulók önkéntes jelentkezése alapján - különféle tantárgyi felelősök segítik a
tanórai munka lebonyolítását
2. A tantárgyi felelősök
megbízatásukat mindenkor a szaktanár, tanító utasításai szerint teljesítik.
A társadalmi tulajdon megbecsülése
és védelme, az egyéni tulajdon tiszteletben tartása minden tanulóra nézve
kötelező!
A tanuló köteles az iskola
vagyontárgyainak; az oktatás során rábízott felszerelési tárgyaknak,
taneszközöknek, műszereknek állagát megóvni. A tanuló gondatlan, vagy szándékos
károkozása esetén a tanuló szülője a magasabb jogszabályokban előírt módon és
mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés pontos mértékét a körülmények
figyelembe vételével az iskola igazgatója határozza meg. A kártérítés
elmaradása esetén az iskola pert indíthat. A tanuló bizonyítványát tartozás
fejében visszatartani nem szabad.
A gyermek, tanuló testi épségének
megóvásáról és erkölcsi védelméről való gondoskodás, a nevelési-oktatási
intézménybe történő belépéstől a nevelési-oktatási intézmény jogszerű
elhagyásáig terjedő időben, továbbá a pedagógiai program részeként kötelező, a
nevelési-oktatási intézményen kívül tartott foglalkozások, programok ideje
alatt.
Az iskola felügyeletet tanítási
időben 16 óráig biztosít, 16 óra előtt a szülő írásbeli kérésére távozhat a
tanuló az iskolából.
A tanulók
tankönyvellátását az igazgató által megbízott iskolai dolgozó látja el. Az
ingyenes
tankönyvellátásban részesülő tanulók részére
történt támogatás és könyvtári állományban lévő
kölcsönkönyvek elosztása után esetleg
fennmaradó könyvtári kölcsöntankönyvek a rászoruló
tanulók számára hozzáférhetőek. A tanulók a
könyvtárból kikölcsönözhetik.
Minden kölcsöntankönyvet a kikölcsönzés
állapotában, a tanév végén le kell adni. A tankönyv megrongálása esetén, a
szülő köteles kártérítést fizetni, illetve a megrongált tankönyvet pótolni!
1. A tanulók az iskolába a
tanuláshoz szükséges eszközökön, felszerelésen túl más dolgokat (pl.
mobiltelefon, laptop, mp3, játékszerek, nagyértékű tanszerek) csak akkor
hozhatnak magukkal, ha erre valamelyik nevelő előzetesen engedélyt ad.
2. Amennyiben a tanuló előzetes
engedély vagy bejelentés nélkül hoz az iskolába a tanuláshoz nem szükséges
dolgot,vagy nagyértékű tanszert, azért az iskola felelősséget semmilyen
formában nem vállal. Az engedéllyel hozott (nagyobb értékű) tárgyat a tanuló
köteles az iskolatitkár irodájában levő megőrzőben elhelyezni.
3. Ha a tanuló - engedély nélkül - a
tanuláshoz nem szükséges dolgot hoz magával, és azzal bármilyen módon
akadályozza az iskolában folyó munkát, zavarja az iskola rendjét, elvonja mások
figyelmét, stb, köteles azt felszólításra nevelőjének átadni. Az elvett tárgyat
első alkalommal a tanítási nap végén a tanuló kérésére a nevelő saját
hatáskörében visszaadhatja, minden további alkalommal azonban csak a szülő
veheti azt át. A nagyobb értékű tárgyakat csakis a szülő veheti át. Eseti
megítélés alapján az ilyen magatartás fegyelmi szankciót vonhat maga után.
4. A kerékpárhasználatra és tárolásra vonatkozó szabályok betartása
kötelező.
5. Indokolatlanul sok pénzt,
értéktárgyakat a tanuló csak saját felelősségére hozhat magával az iskolába.
6. Az iskola területére
mobiltelefont, tabletet a tanóra védelme
érdekében csak kikapcsolt állapotban szabad bevinni, és érkezéskor a
titkárságon le kell adni. A le nem adott mobiltelefont a nevelő elveszi, és az
igazgatói irodában adja le, ahol ezek után már csak a szülő veheti át. A
tanítás végén a tanuló ugyanott veheti át szabályosan leadott készülékét.
Telefon, tablet használata tanórai
feladathoz csak szaktanári engedéllyel
1. Az óraközi szünetekben az
ügyeletes tanár utasításai az irányadóak.
2. A tanulók a folyosón, a
tantermekben (kivétel a szaktantermek, tornaterem), jó idő esetén, az udvaron
tartózkodhatnak.
4. A tanulók a tornateremben, a
szaktantermekben és a szertárakban csak az illetékes tanár jelenlétében
tartózkodhatnak(?).
5. A folyosókon a diákoknak
kötelessége kulturált magatartást tanúsítani, kerülni minden olyan játékot,
amely veszélyezteti saját és a társak testi épségét, vagy kárt okozhat.
6. A második óraközi szünet a
tízórai szünet. Ekkor a tanulók a tantermekben étkeznek. Ettől eltérni az
ügyeletes nevelő engedélyével lehet.
Iskolarádió működésének idején legfeljebb 2 tanuló tartózkodhat a stúdióban
7. Az óraközi szünetek végén az
udvaron tartózkodó tanulóknak sorakozniuk kell, majd az ügyeletes nevelő
utasítása szerint az osztálytermekbe kell vonulniuk.
8. A tanár érkezéséig minden
tanulónak a teremben a helyén kell tartózkodnia,
elő kell készülnie a tanórára. A terem ajtaját nyitva kell tartani.
9. A tanulók hivatalos ügyeiket a
titkárságon, vagy a tanári szobában a szünetben intézhetik, más esetekben
tanáraikat a tanári szobából kihívathatják, de oda be nem mehetnek engedély
nélkül. A hivatalos ügyeket a 3. szünetben a titkárságon intézhetik.
10. A tanári szobákban diák nem
tartózkodhat, azonban az igazgatót vagy helyettesét rendkívüli esetben
megkeresheti.
12. Az iskola a tanítási szünetekben
a hivatalos ügyek intézésére külön ügyeleti rend szerint tart nyitva. Az
ügyeleti rendet az iskola igazgatója határozza meg, és azt a szünet megkezdése
előtt a szülők, a tanulók és a nevelők tudomására hozza.
13. A tanulók az iskola
létesítményeit, helyiségeit csak valamelyik nevelő felügyeletével
használhatják. Ez alól felmentést csak az iskola igazgatója adhat. (pl más
felnőtt felügyeletével...)
14. Az iskolai rendezvények,
klubdélutánok – az előkészítés és rendrakás terhe mellett – az 1-4. évfolyam
számára 18 óráig, míg 5-8. évfolyam számára 19 óráig tarthatók.
15.
Az iskolában tilos mindenfajta szerencsejáték űzése és árusítása.
16. A gyerekek hasznos időkitöltése
érdekében a tízórais szünet kivételével szabadidős eszközök használata
(kosárlabda, ping-pong, csocsó) kizárólag tanári felügyelettel
Késés
1. Késésnek számít, ha a tanuló
reggel 07:40 után lép be az iskolába, vagy becsengetés után érkezik a tanórára.
2. Az egy hónapon belül történt
három reggeli késés miatt a tanuló osztályfőnöki figyelmeztetésben részesül.
3. Az óráról elkéső tanuló köteles
bemenni az órára!
4. Amennyiben a tanuló elkésik a
tanítási óráról, az órát tartó nevelő a késés tényét, a késés idejét, valamint
azt, hogy a késés igazoltnak vagy igazolatlannak minősül az osztálynaplóba
bejegyzi. Több késés esetén a késések idejét össze kell adni, és amennyiben az
eléri a negyvenöt percet, egy tanítási óráról történő hiányzásnak kell
minősíteni.
5. Az elkéső tanuló nem zárható ki a
tanóráról, foglalkozásról.
Mulasztások igazolása, távolmaradási-, távozási engedélyek
1. A tanuló hiányzását, illetve
késését a tanítási órákról, valamint a tanórán kívüli foglalkozásokról igazolni
kell.
2. Az igazolást az osztályfőnöknek
kell bemutatni, a mulasztó tanuló iskolába jövetelének első napján, de
legkésőbb öt tanítási napon belül. Az igazolást lehetőleg az ellenőrző könyvbe
kell bevezetni.
3. Családi vagy hivatalos
távolmaradás esetén eltávozási engedélyt 3 napról az osztályfőnök, 3 napnál
hosszabb távolmaradásról az igazgató adhat.
4. A mulasztás igazoltnak minősül,
ha:
Ø
a
tanuló - a szülő írásbeli kérelmére - előzetes engedélyt kapott a
távolmaradásra.
-
évente
legfeljebb három tanítási nap időtartamról - igazolást nyújt be a szülő,
Ø
a tanuló megfelelő orvosi igazolással igazolta távollétét,
Ø
a
tanuló hatósági intézkedés, vagy egyéb alapos ok miatt nem tudott
kötelezettségének eleget tenni, és ezt igazolni tudja.
5. A hiányzás első napján, a szülő
telefonon köteles értesíteni az iskolát a hiányzás okáról és várható
időtartamáról.
6. A távolmaradást követő öt
munkanapon belül nem igazolt mulasztást igazolatlan mulasztásnak kell
tekinteni.
7.
CXC. 45 § A gyermek, tanuló lakóhelye,
ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes kormányhivatal ellátja a
tanköteles tanuló igazolatlan mulasztása esetén a törvény vagy kormányrendelet
által feladat és hatáskörébe utalt feladatokat.
8. Amennyiben a tanuló az iskolában
tartózkodik, az órarend szerinti foglalkozásról való önkényes távolmaradás
fegyelmi vétség, mely minden esetben igazolatlan órát von maga után.
9. A tanuló által vállalt
napköziből, szabadidős órákról, szakköri foglalkozásokról, tanulószobáról való
késésre és hiányzásra is a fentiek érvényesek.
10. Igazolt hiányzásnak számít, ha
iskolai ügy miatt hiányzik a tanuló (versenyek, szereplés, iskola képviselete,
nyílt napok-maximum 2).
11. Az igazolatlan mulasztásról az
iskola értesíti a tanulót, annak szülőjét, és kéri az igazolás bemutatását. Ha
az iskola értesítése eredménytelen maradt, és a tanuló ismételten igazolatlanul
mulaszt, az iskola a gyermekjóléti szolgálat közreműködését igénybe véve
megkeresi a gyermek szülőjét.
12. Ha a tanuló mulasztása bármely
tantárgy tekintetében eléri az éves óraszám 30 %-át, a szaktanár javaslatára a
tantestület a további tanulmányok feltételeként osztályozó vizsgát írhat elő.
13. Az a tanuló, akinek egy tanévre
vonatkozó összes hiányzása meghaladja a 250 órát (igazolt és igazolatlan), az
adott szaktanár döntése alapján osztályozható, vagy osztályozó vizsgát tenni
köteles a továbbhaladáshoz.
Kiemelkedő tevékenységért az
iskolánk tanulói, közösségei és csoportjai elismerésben, jutalomban
részesülhetnek.
Azt a tanulót, aki
Ø
képességeihez mérten folyamatosan jó
tanulmányi eredményt ér el,
Ø
összességében négy, vagy annál több
tantárgyból javít,
Ø
az osztály, illetve az iskola
érdekében kiemelkedő közösségi munkát végez,
Ø
az iskolai, illetve az iskolán
kívüli tanulmányi, sport, kulturális stb. versenyeken, vetélkedőkön, vagy
előadásokon, bemutatókon vesz részt,
Ø
példamutató magatartást tanúsít
Ø
bármely más módon hozzájárul az
iskola jó hírnevének megőrzéséhez és növeléséhez
Ø
az iskola jutalomban részesíti.
1. Az iskolában - a tanév közben -
elismerésként a következő dicséretek adhatók:
Ø
szaktanári dicséret,
Ø
napközis nevelői dicséret,
Ø
osztályfőnöki dicséret,
Ø
igazgatói dicséret,
Ø
nevelőtestületi dicséret.
2. Az egész évben példamutató
magatartást tanúsító és kiemelkedő tanulmányi és közösségi munkát végzett
tanulók a tanév végén:
Ø
szaktárgyi teljesítményért,
Ø
példamutató magatartásért,
Ø
kiemelkedő szorgalomért,
Ø
példamutató magatartásért és
kiemelkedő szorgalomért dicséretben részesíthetők.
3. Igazgatói dicséretet kapnak a
tanulmányi, sport, városi, kerületi, megyei, országos versenyen elért
helyezettek, valamint bármely más területen kiemelkedő teljesítmény nyújtó
tanulók.
4. Nevelőtestületi dicséret egyéni
elbírálás és a tantestület szavazata alapján, tanév végén adható, és a
bizonyítványban megjelenik,
5. Az a nyolcadik osztályos tanuló,
aki nyolc éven át kitűnő tanulmányi eredményt ért el nevelőtestületi dicséretet
és jutalmat kap, melyet a tanévzáró ünnepélyen az iskola közössége előtt vehet
át.
6. A kiemelkedő eredménnyel végzett
együttes munkát, az egységes helytállást tanúsító tanulói közösséget csoportos
dicséretben és jutalomban lehet részesíteni.
7. A dicséretet írásba kell
foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
A jutalmazás formái általában:
Ø
könyvjutalom
Ø
oklevél
Az a tanuló, aki
Ø
tanulmányi kötelezettségeit
folyamatosan nem teljesíti,
Ø
vagy a tanulói házirend előírásait
megszegi,
Ø
vagy igazolatlanul mulaszt,
büntetésben részesül.
Ø szóbeli figyelmeztetés,
Ø írásbeli elmarasztalások:
· szaktanári /napközis nevelői /tanulószobás nevelői/ügyeletes
tanári figyelmeztetés;
o
osztályfőnöki
figyelmeztetés;
o
osztályfőnöki
intés;
o
osztályfőnöki
megrovás;
o
igazgatói
figyelmeztetés;
o
igazgatói
intés;
o
igazgatói
megrovás;
o
tantestületi
megrovás.
1. Az iskola büntetések kiszabásánál
a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben a vétség súlyától
függően el lehet térni.
2. A tanuló súlyos kötelességszegése
esetén a büntetési fokozatok betartásától el kell tekinteni, s a tanulót
azonnal legalább az „osztályfőnöki megrovás” büntetésben kell részesíteni.
Súlyos kötelességszegésnek minősülnek az alábbi esetek:
Ø
az agresszió, a másik tanuló bántalmazása;
Ø
az egészségre ártalmas szerek (dohány, szeszesital, drog,
energiaital) iskolába hozatala, fogyasztása;
Ø
a szándékos károkozás;
Ø
az iskola nevelői és alkalmazottai emberi méltóságának
megsértése;
Ø
az iskola területének engedély nélküli elhagyása;
Ø
sorozatos igazolatlan hiányzás;
Ø
ezen túl mindazon cselekmények, melyek a büntető
törvénykönyv alapján bűncselekménynek minősülnek.
3. A tanuló súlyos kötelességszegése
esetén a tanulóval szemben a magasabb jogszabályokban előírtak szerint fegyelmi
eljárás is indítható. A fegyelmi eljárás megindításáról az iskola igazgatója vagy
a nevelőtestület dönt.
4. A fegyelmező intézkedést
általában a szaktanár vagy az osztályfőnök, fegyelmi büntetést az igazgató
és/vagy a tantestület hoz a fegyelmi eljárás során.
5. A büntetést írásba kell foglalni,
és azt a szülő tudomására kell hozni.
6. A tanuló gondatlan, vagy
szándékos károkozása esetén a tanuló szülője a magasabb jogszabályokban előírt
módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés pontos mértékét a
körülmények figyelembe vételével az iskola igazgatója határozza meg.
A
fegyelmező intézkedések fokozatai:
Ø
megrovás,
Ø
szigorú megrovás,
Ø
áthelyezés az évfolyam másik osztályába,
Ø
áthelyezés másik, azonos típusú iskolába,
Ø
eltiltás az intézmény látogatásától
A büntetést írásba kell foglalni, és
azt a szülő tudomására kell hozni.
1. Az iskola éves munkatervében
meghatározza, hogy a tanulók milyen választható (délutáni) foglalkozásokon
vehetnek részt.
2. A választott tantárgyak
foglalkozásain a részvétel kötelező.
3. Az iskola igazgatója minden tanév
májusában az osztályfőnökök közreműködésével értesíti a szülőket és a tanulókat
a következő tanévben választható tantárgyakról, az azt tanító nevelőkről.
4. Kiskorú tanuló esetén a szülő, a
tizennegyedik életévét betöltött tanuló esetén a szülő és a tanuló közösen
minden év május 20-ig írásban adhatja le a
tantárgyválasztással, tanulószobával és egyéb foglalkozásokkal
kapcsolatos döntését az osztályfőnöknek.
5. Az iskolába újonnan beiratkozó
tanuló, illetve a szülő a beiratkozáskor írásban adhatja le a
tantárgyválasztással kapcsolatos döntését az iskola igazgatójának.
6. A tanuló, illetve a szülő az
adott tanév kezdetéig az igazgató engedélyével írásban módosíthatja a
tantárgyválasztással kapcsolatos döntését.
Osztályozó vizsga
Az évfolyamonkénti tantárgyankénti
minimum követelményeket a Házirend 1. számú melléklete tartalmazza.
Az osztályozóvizsga időpontja
augusztus hónap második fele. A pontos időpontról, a vizsga lefolyásának
módjáról az iskola a vizsga időpontja előtt legalább két héttel értesíti az
érintetteket levélben, az iskola weblapján, valamint az iskola bejárati
ajtaján.
1. A tanuló jogutódjaként az iskola
szerzi meg a vagyoni jogokat minden olyan, a birtokába került dolog felett,
amelyet a tanuló állított elő a tanulói jogviszonyából eredő kötelezettségének
teljesítésével összefüggésben, illetve a tanulói jogviszonyhoz kapcsolódó,
azonban az abból származó kötelezettségekhez nem kötődő feladatok
teljesítésekor.
2. A tanulót díjazás illeti meg, ha
az iskola a vagyoni jogokat másra ruházza át.
3. Ha az iskola a dologgal
kapcsolatos vagyoni jogokat nem szerzi meg, köteles azt - kérelemre - a tanuló
részére az iratkezelésre vonatkozó rendelkezések megtartása mellett a
jogviszony megszűnésekor visszaadni.
4. Az 1. pontban meghatározott
esetben a tanulót megfelelő díjazás illeti meg. A megfelelő díjazásban a tanuló
- tizennegyedik életévét be nem töltött tanuló esetén szülője egyetértésével -
és a nevelési-oktatási intézmény állapodik meg, ha a vagyoni jog átruházása
alkalomszerűen, egyedileg elkészített dologra vonatkozik. A tanítási órák
keretében, a tanítási folyamat részeként, rendszeresen, osztály, csoport
keretében elkészített dolgok vagyoni jogának átruházása esetén a megfelelő
díjazást a teljes oktatási folyamatban részt vevők által végzett tevékenységre
megállapítható eredmény (nyereség) terhére kell megállapítani.
1. Az iskola pedagógiai programja
alapján a térítési díj ellenében folyó oktatást minden tanév elején az iskola
munkaterve határozza meg.
2. Az oktatási törvény előírásai
alapján, az iskola fenntartója által megállapított szabályok szerint az
oktatással összefüggő térítési díjak mértékéről és az esetleges kedvezményekről
tanévenként az iskola igazgatója dönt. A döntés előtt kikéri a nevelőtestület
és a szülői munkaközösség véleményét.
3. A térítési díjakat minden hó 15.
napjáig előre kell befizetni az iskola pénztárosánál. Indokolt esetben a
befizetési határidőtől az igazgató engedélye alapján el lehet térni.
4. Az előre befizetett térítési díj
visszafizetéséről az iskolatitkár gondoskodik, ha a tanuló tanulói jogviszonya
megszűnik, vagy ha az iskolából tartósan egy hónapot igazoltan hiányzik, vagy
ha a térítési díjas foglalkozáson önhibáján kívül nem tud részt venni. Az előre
befizetett térítési díj visszafizetéséről az iskola igazgatója dönt.
1. Az iskola a tanulók számára a tanórai foglalkozások mellett tanórán kívüli foglalkozásokat szervez,
melyek a következők lehetnek
Ø
Napközi otthon, tanulószoba. Ha a szülők igénylik az
iskolában tanítási napokon a délutáni időszakban az első-negyedik évfolyamon
napközi otthon, az ötödik-nyolcadik évfolyamon tanulószoba működik. A tanítási
szünetekben a munkanapokon elegendő
számú jelentkező esetén összevont
napközis csoport üzemel, ha ezt olyan szülők igénylik, akik gyermekük otthoni
felügyeletét nem tudják ellátni.
Ø
Diákétkeztetés. A napközi otthonba és a tanulószobai
foglalkozásra felvett tanulók napi háromszori étkezésben (tízórai, ebéd,
uzsonna) részesülhetnek. Az iskola a hiányzó tanuló étkezési díját a szülőnek
csak akkor tudja visszatéríteni, ha a szülő vagy a tanuló az étkezést egy
nappal előre lemondja.
Ø
Tehetséggondozó, felzárkóztató és egyéni foglalkozások. Az
egyéni képességek minél jobb kibontakoztatását, a tehetséges tanulók
gondozását, valamint a gyengék felzárkóztatását az egyes szaktárgyakhoz
kapcsolódó tanórán kívüli tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások
segítik.
Ø
Szakkörök. A különféle szakkörök működése a tanulók egyéni
képességeinek fejlesztését szolgálja. A szakkörök jellegüket tekintve lehetnek
művésziek, technikaiak, szaktárgyiak, de szerveződhetnek valamilyen közös
érdeklődési kör, hobbi alapján is. A szakkörök indításáról a felmerülő igények
és az iskola lehetőségeinek figyelembe vételével május
20-ig kell jelentkezni előzetesen az iskola nevelőtestülete dönt. Szakkör
vezetését az iskola igazgatójának megbízása alapján olyan felnőtt is
elláthatja, aki nem az iskola dolgozója.
Ø
Versenyek,
vetélkedők, bemutatók. A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítik a
különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek, vetélkedők, melyeket
az iskolában évente rendszeresen szervezünk. A legtehetségesebb tanulókat az
iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítjük.
Ø
Kirándulások. Az iskola nevelői a nevelőmunka elősegítése
céljából az osztályok számára kirándulást szervezhetnek. A tanulók részvétele a
kiránduláson önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. Azok
a tanulók, akik a tanulmányi kirándulástól távol maradnak, a kirándulás napján
az iskolai oktatásban részt kell venniük.
Ø
Múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadáshoz
kapcsolódó foglalkozás
Ø
Szabadidős foglalkozások. A tanulók részvétele a szabadidős
rendezvényeken önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.
Ø
Iskolai ünnepélyek, megemlékezések. Az iskolai ünnepélyeket
és megemlékezéseket az iskola éves munkaterve tartalmazza. Az iskolai
ünnepélyeken és megemlékezéseken a részvétel ünneplő ruhában kötelező.
2. A délutáni
tanórán kívüli foglalkozásokat az iskola nevelői 14.00 óra és 16.00 óra között
szervezik meg. Az ettől eltérő időpontokról a szülőket előre értesíteni kell.
3. A tanórán kívüli foglalkozásokra
való tanulói jelentkezés önkéntes. A tanórán kívüli foglalkozásokra a tanulónak
az adott tanév elején kell jelentkeznie, és a jelentkezés egy tanévre szól.
4. A tanórán kívüli foglalkozásokról
történő távolmaradást is igazolni kell. A tanórán kívüli foglalkozásokról
ismételten igazolatlanul mulasztó, vagy fegyelmezetlen, munkát akadályozó
tanuló az igazgató engedélyével a foglalkozásról kizárható.
1. A napközi otthonba és a
tanulószobai foglalkozásra történő felvétel a szülő kérésére történik.
2. A napközi otthonba, tanulószobára
tanévenként előre minden év májusában vagy a tanév elején, illetve első
évfolyamon a beiratkozáskor kell jelentkezni. Indokolt esetben a szülő tanév
közben is kérheti gyermeke napközi otthoni elhelyezését
ill. tanulószobai felvételét.
4. Az iskola a napközi otthonba és a
tanulószobára minden hátrányos helyzetű, valamint felügyeletre szoruló tanulót
felvesz.
4. A napközis foglalkozások a
délelőtti tanítási órák végeztével a csoportba járó tanulók órarendjéhez
igazodva kezdődnek és délután 16.00 óráig tartanak.
5. A tanulószobai foglalkozás 14-16 óráig tart
6. A napközis és a tanulószobai
foglalkozásról való hiányzást a szülőnek igazolnia kell.
7. A tanuló a napközis vagy a
tanulószobai foglalkozásról csak a szülő személyes vagy írásbeli kérelme
alapján távozhat el. Rendkívüli esetben szülői kérés hiányában a tanuló
eltávozására az igazgató vagy az igazgatóhelyettes engedélyt adhat.
A szülők közössége, az iskolai
diákkörök, a DÖK térítés nélkül vehetik igénybe az üléseikhez és az igazgató
engedélyével szervezett rendezvényeikhez szükséges helyiségeket.
A létesítmény használattal
kapcsolatos munkavédelmi, tűzvédelmi és baleset-megelőzési szabályokat mindenki
köteles betartani.
Az iskola helyiségeinek magáncélra
történő felhasználása a fenntartó által szabályozottan történik.
A magatartás értékelésének elvei:
Példás (5) az a tanuló, aki:
Ø
a házirendet betartja;
Ø
a tanórán és a tanórán kívül
példamutatóan, rendesen viselkedik;
Ø
kötelességtudó, feladatait
teljesíti;
Ø
önként vállal feladatokat és azokat
teljesíti;
Ø
tisztelettudó;
Ø társaival, nevelőivel, a felnőttekkel szemben udvariasan,
előzékenyen, segítőkészen viselkedik;
Ø
az osztály és az iskolai közösség
életében aktívan részt vesz;
Ø
óvja és védi az iskola felszerelését
a környezetet;
Ø
nincs írásbeli intője vagy
megrovása.
Példás esetén egyhangú vélemény
szükséges.
Jó (4) az a tanuló, aki:
Ø
a házirendet betartja;
Ø
a tanórán vagy a tanórán kívüli
foglalkozásokon rendesen viselkedik;
Ø
feladatait a tőle elvárható módon
teljesíti;
Ø
feladatokat önként nem, vagy ritkán
vállal, de a rábízottakat teljesíti;
Ø
az osztály- vagy az iskola közösség
munkájában csak felkérésre, biztatásra vesz részt;
Ø
nincs írásbeli intője vagy
megrovása.
Változó (3) az a tanuló, aki:
Ø
az iskolai házirend előírásait nem
minden esetben tartja be;
Ø
a tanórán vagy tanórán kívül
többször fegyelmezetlenül viselkedik;
Ø
feladatait nem minden esetben
teljesíti;
Ø
előfordul, hogy társaival, a
felnőttekkel szemben udvariatlan, durva;
Ø
a közösség, az iskola szabályaihoz
nehezem alkalmazkodik;
Ø
igazolatlanul mulasztott;
Ø
osztályfőnöki intője van.
Rossz (2) az a tanuló, aki:
Ø
a házirend előírásait sorozatosan
megsérti;
Ø
feladatait egyáltalán nem, vagy csak
ritkán teljesíti;
Ø
magatartása fegyelmezetlen,
rendetlen;
Ø
társaival, a felnőttekkel szemben
rendszeresen udvariatlanul, durván viselkedik;
Ø
viselkedése romboló hatású, az
iskolai nevelést, oktatást akadályozza;
Ø
több alkalommal igazolatlanul
mulaszt;
Ø
több szaktanári figyelmeztetést
kapott, illetve van osztályfőnöki megrovása vagy ennél magasabb fokozatú büntetése.
A szorgalomjegyek
megállapításának elvei
Példás (5) az a tanuló, aki
Ø
képességeinek megfelelő, egyenletes
tanulmányi teljesítményt nyújt;
Ø
tanulmányi feladatait minden
tantárgyból rendszeresen elvégzi;
Ø
a tanórákon aktív, szívesen vállal
többlet feladatokat is, és azokat elvégzi;
Ø
munkavégzése pontos, megbízható;
Ø
a tanórán kívüli foglalkozásokon,
versenyeken önként részt vesz;
Ø
taneszközei tiszták, rendesek, és
ezeket a tanítási órákra mindig elhozza.
Jó (4) az
a tanuló, aki:
Ø
képességeinek megfelelő, viszonylag
egyenletes tanulmányi teljesítményt nyújt;
Ø
rendszeresen, megbízhatóan dolgozik;
Ø
a tanórákon többnyire aktív;
Ø
többlet feladatot, tanórán kívüli
foglalkozáson vagy versenyeken való részvételt
önként nem vagy ritkán vállal, de az
ilyen jellegű megbízatást teljesíti;
Ø
taneszközei tiszták, rendezettek.
Változó (3) az a tanuló, akinek
Ø
tanulmányi eredménye elmarad
képességeitől;
Ø
tanulmányi munkája ingadozó, a
tanulásban nem kitartó, feladatait nem mindig teljesíti;
Ø
felszerelése, házi feladata gyakran
hiányzik;
Ø
érdemjegyeit, osztályzatait több
tárgyból is lerontja;
Ø
önálló munkájában figyelmetlen, a
tanórán többnyire csak figyelmeztetésre,
felügyelettel dolgozik.
Hanyag (2) az a tanuló, aki:
Ø
képességeihez mérten keveset tesz
tanulmányai fejlődése érdekében;
Ø
az előírt követelményeknek csak
minimális szinten felel meg;
Ø
tanulmányi munkájában
megbízhatatlan, figyelmetlen;
Ø
feladatait többnyire nem végzi el;
Ø
felszerelése hiányos, taneszközei
rendetlenek;
Ø
a tanuláshoz nyújtott nevelői vagy
tanulói segítséget nem fogadja el, annak
ellenszegül;
Ø
félévi vagy év végi osztályzata
valamely tantárgyból elégtelen.
1. A házirend tervezetét a nevelők,
a tanulók és a szülők javaslatainak figyelembevételével az iskola igazgatója
készíti el.
2. A házirend tervezetét az
osztályok képviselői véleményezik. A diákönkormányzat vezetősége a véleményeket
összesíti, és erről tájékoztatja az iskola igazgatóját.
3. A házirend tervezetét megvitatják
a nevelők munkaközösségei, és véleményüket eljuttatják az iskola igazgatójához.
4. A házirendet a nevelőtestület
fogadja el nevelőtestületi értekezleten, s az a fenntartó jóváhagyásával lép
hatályba.
5. Az érvényben levő házirend
módosítását - bármely nevelő, szülő vagy tanuló javaslatára, ha azzal egyetért
- kezdeményezheti az iskola igazgatója, a nevelőtestület.
6. A házirend módosítását az 1-6.
pontban leírt módon kell végrehajtani.